2.7

Greta

När servitrisen Frances hittar en kvarglömd handväska i New Yorks tunnelbana tar hon med den hem till ägarinnan, pianolärarinnan Greta. Eftersom Frances mamma dött blir hon snabbt vän med den lite ensamma änkan som också nyligen förlorat någon. Att det var en dålig idé börjar hon inse först när det visar sig att hon inte är den första godtrogna tjej som lockats in i Gretas tillvaro.

Originaltitel Greta
Regissör Neil Jordan
Manus Neil Jordan, Ray Wright
Genre Thriller, Mysterium, Drama, 2010-tal
Skådespelare Isabelle Huppert, Chloë Grace Moretz, Maika Monroe, Colm Feore, Stephen Rea, Zawe Ashton, Thaddeus Daniels, Jeff Hiller, Parker Sawyers, Raven Dauda, Jane Perry

TheHorrorfan
2019-06-22
En ganska bra och spännande film med många bra tvister. Slutet gillade jag också. 3,5.
snubbel
2019-06-17
Intressant idé men det blir bara dåligt och förhastat
StureStenhög
2019-06-07
På manusstadiet är det här som vilken psykopatrulle som helst, men manuset har fått en bättre produktion än vad det kanske förtjänar. Mest av allt hänger en sådan här films öde på sin psykopat, och i Isabelle Huppert har man en så bra psykopat som man kan önska sig. Hon lyckas framstå som livsfarlig utan att egentligen göra så mycket, samtidigt som hon tar ut svängarna och ser ut att ha kul i rollen. Logikproblem finns det onekligen en del, och genrens alla klichéer betas av, den gör det dock medvetet, och det dyker ändå upp en del kreativa detaljer längs vägen. Som trashig underhållning håller det här bra klass, och det är i slutändan det enda jag bryr mig om
Jaganatha
2019-04-26
En feministiskt inflekterad stalker/psykopatthriller skriven av två män, däribland regissören Neil Jordan som ju är en veteran i sammanhanget. Inte så dålig på det hela taget, men det finns en del svaga punkter i manusets förvecklingar, men det går nästan inte att misslyckas med Isabelle Huppert i rollen som skräckinjagande tvångsmorsa. Då är hon ändå alltid lite bättre på modersmålet franska än engelska. Chloë Grace Moretz är också rätt bra på att se hjälplös och utsatt ut. Så här många gånger har jag inte hört Franz Liszts Liebestraum på film sedan filmen med titeln Liebestraum från 1991. Mer genrefilm och skräck än drama detta, egentligen.