3.5

Greta

Nathan Grossman har följt Greta Thunberg sedan augusti 2018, när den dåvarande 15-åringens första skolstrejk för klimatet utanför Riksdagen skapade rubriker. Under året som följde har hennes röst, som starkt propagerar för en bättre framtid för vår planet, hörts världen över och nått stora ledare. Greta, en fåordig tonåring med Aspergers syndrom, är nu en världsberömd miljöaktivist.

Originaltitel Greta
Alternativ titel I Am Greta
Regissör Nathan Grossman
Genre Dokumentär, 2020-talet

mammene
2021-02-05
Jag är inte frälst på fenomenet Greta, men tog till slut beslutet att ge detta en chans. Det Greta gör är att kämpa för något hon anser nödvändigt, något större än hon själv. Att hon blivit upphöjd som ett helgon är nog inget hon ville eller mår bra av, tvärtom visar det här att det bara gör henne frustrerad, det känns och visas att det ibland blir en för tung börda för henne att bära. Kan förstå frustrationen när Macron frågar henne vad hon tycker han ska göra.Hon lever som hon lär och scenen när hon och mamman bakar pratar för sig själv. Det som blev tydligt här är att man måste skilja på personen Greta och den hysteri som folk skapar runt henne, den kan jag inte förstå eller sympatisera med, men det kan jag med personen Greta.
2021-01-30
Jag klarar inte av detta!!! Att folk går på denna PK- ungen är för mig en gåta...
karlmats
2021-01-18
När jag läser om den här dokumentären är det föga förvånande väldigt polariserande åsikter som utgår från vad personen i fråga tycker om Greta och hennes (vår?) kamp. Som någorlunda neutral åskådare tycker jag det är fascinerande att få en liten bild bakom kulisserna på hennes globala korståg men jag vet inte om jag kan säga att det är en speciellt bra dokumentär egentligen. Jag köper att det är ett fokus på Greta och inte hennes kamp, men att de som tittar redan ska vara frälsta känns nästan underförstått i hur saker och ting läggs fram. Som att man automatiskt ska förstå att hela världen är dum i huvudet som inte fattat samma sak som Greta uppenbarligen har gjort. Jag hade nog önskat ändå att man inkluderat lite mer fakta i personporträttet, som det är nu så blir det ganska lättviktigt och jag vet inte hur mycket härifrån jag kommer att ta med mig. Det kan inte bli annat än en 2a.
Ful_fisk
2021-01-13
Tämligen lysande dokumentation av dessa två turbulenta år i Greta Thunbergs liv, där hon går från nobody till världsberömd. Ingående och bra berättat, där man får en tydlig bild över både Thunbergs personlighet och rörelsen hon går i bräschen för. Man får en ganska deprimerad bild över världsläget och politikerna vi har. Jag hade nog velat se den cynismen leva kvar på slutet snarare än den optimistiska syn på huvudpersonens efterverkningar det istället blir, det hade mer varit i linje med filmens helhetsbudskap. Men överlag en skitbra och mycket sevärd dokumentär!
finkan
2021-01-11
Riktigt bra dokumentär
KyLLo
2021-01-07
En dokumentär som är oväntat avvägd. Den tar inte bara upp Gretas åtaganden och åsikter, utan även bakom kulisserna när hon är på uppdrag, personliga problem, kritik mot henne, vardagsliv och inte minst relationen till pappan. Att hon mått dåligt och känt press har jag förstått tidigare, men inte så illa som det framställs i filmen. Modigt att komma ensam med sitt pick och pack och sätta sig på marken vid en stenfasad utanför riksdagshuset medan folk går förbi och kastar blickar. Bra att den tar upp glada och avslappnade sidor också. En favoritscen är när hon dansar utanför tågkupén. Hon äter ofta banan i filmen. Det är bra att hon får i sig energi, men både för hennes hälsa och helhetstänket kring miljön hoppas jag att hon äter annat också.
myslas
2021-01-06
Tre saker som står ut när jag ser den här filmen. För det första, som autist själv, vilket bra porträtt av en autist det här är. För det andra hur motvilligt hon är ansiktet utåt för den här rörelsen och hur jag oroar mig för hennes personliga hälsa på grund av detta. Det tredje är alla hycklande politiker som applåder och tar selfies med henne för att få det att se ut som att de bryr sig.
theFeber
2020-12-28
Greta är en fantastisk människa, grym förebild och makalös inspiratör! Dessvärre så är dokumentären lika fantastisk. Rätt slätstruken och långsam, trots att man skildrar två år som gjorde Greta till världskändis. Några mäktiga och starka scener, men också en del rätt ointressanta delar som drar ned tempot ordentligt.
norenorama
2020-12-19
Sjuk respect för Greta, hoppas man får höra mycket mera av henne när vaccinet delats ut och börjar ta kraft så focus kan återgå till klimatet när folk kan börja ta sig ut igen.