3.3

Grevinnan och betjänten

En snurrig betjänt är tvungen att agera stand-in för de sedan länge avlidna gästerna när hans husfru, Miss Sophie, firar sin 90-årsdag. I samma tradition som alla andra år blir han tvungen att skåla till värdinnans välgång i rollen av samtliga gäster på middagen. Detta påverkar självklart den stackars betjänten ganska snart.

Den version som sänds på TV på nyårsafton i Sverige.

Originaltitel Dinner for One
Regissör Franco Marazzi
Manus Lauri Wylie, Freddie Frinton
Genre Kortfilm, Komedi, 60-tal
Skådespelare Freddie Frinton, May Warden

Visse93
2022-03-07
Detta är en riktig klassiker!
Redheaded
2019-01-03
Kan inte hjälpas, sett denna sedan jag var barn och fnissar fortfarande åt James. 😁 Tradition varje nyår hemma hos oss!
Nalleman
2018-12-31
Så fruktansvärt tjatigt att detta visas varje år. Allt behöver inte klassas som tradition.
bnw
2018-08-02
4-.
Henkepedia
2017-12-31
Kortfilm som visats i många år men som aldrig varit rolig
Nalland
2017-01-13
Sir Toby, Amiral von Schneider, Mr. Pomeroy, Mr.  Winterbottom, alla är de samlade till Sophies bjudning och stackars betjänt James har fullt att stå i. Kultklassiker som sedan barnsben setts på nyårsafton och därav läggs märke till detaljer var gång. Inte så att man garvar läppen av sig utan den innehar sin charm. Påtagligt mimspel och kroppsspråk av hög klass. Älskar att katten gjort sitt till som pricken över i:et.
Kortfilm
2017-01-04
Passa på att spana in Hans Alfredsons alkoholfria version också. Den är stundtals mycket underhållande den med, även om den inte når upp till den här. Den finns att se tills vidare på oppetarkiv.se.
Kortfilm
2017-01-04
Om det finns något som är fånigt och ändå underhållande är det väl det här. En klassiker som är riktigt bra i sin enkelhet. Vi hade en ganska stor hund i familjen som brukade ligga som en fäll mitt på golvet (på mage med utfällda ben och hakan mot golvet) och min mamma brukade ofta snubbla över den och svära. Undrar hur jag kom att tänka på det. :)
2017-01-02
Jag är ganska säker på att jag sett den längre versionen för det känns som om det saknas något här. Om jag inte hade sett den +20 gånger så hade den varit en svag tvåa.
2016-10-27
Tokrolig klassiker med bra skådespelare!