Greyhound

I en berättelse inspirerad av verkliga händelser från slaget om Atlanten, leder kaptenen Ernest Krause en konvoj av allierade skepp med tusentals soldater till andra världskrigets frontlinjer. Helt utan flygskydd i fem dagar måste kaptenen och hans konvoj strida mot fiendens u-båtar för att kunna ge de allierade en chans att vinna kriget.

Originaltitel Greyhound
Regissör Aaron Schneider
Manus Tom Hanks
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, 2020-talet
Skådespelare Tom Hanks, Elisabeth Shue, Stephen Graham, Matt Helm, Craig Tate, Rob Morgan, Travis Quentin, Jeff Burkes, Matthew Zuk, Joseph Poliquin, Casey Bond, Josh Wiggins, Michael Benz, Grayson Russell, Ian James Corlett

Andreas_
2021-08-21
Fruktansvärt besviken...var riktigt taggad på en välgjord krigsfilm till sjöss när Tom Hanks är inblandad som var med i suveräna saving private ryan och inblandad i den suveräna serien band of brothers och då tänker man att har Tom Hanks skrivit manuset så måste ju detta vara ett smärre mästerverk i krigsfilm till sjöss men ack så fel jag hade...patetiskt dåligt manus och var är karaktärsutvecklingen? ingenstans att finnas till tydligen, man får se ett gäng män och ansikten och inte lära känna någon av dom, inte ens huvudrollsinnehavaren Tom Hanks...och visst gör han en hel del bra filmer och även gjort och han är absolut ingen dålig skådis men han är ju som en träbock i varenda film, samma ansiktsuttryck och samma typ av karaktärer förutom i Forrest Gump förstås, annars är det självaste Tom Hanks framför kameran och det är så jävla tråkigt...så är Tom Hanks med så vet man exakt hur hans karaktär kommer agera och säga osv, samma sak i den spännande Cpt Phillips, Tom Hanks förstörde hela filmen med att vara en träbock som vanligt och det passar oerhört bra i vissa filmer som t.ex Road to Perdition eller Saving Private Ryan för att nämna två filmer men inte här och inte i Cpt Phillips heller...filmen i sig då, ja regissören Aaron Schneider är ju rätt ny i Hollywood som det verkar och inte gjort många filmer men här gör han en jäkligt snyggt gjord krigsfilm, synd att Tom Hanks förstör den med sitt kassa manus och porträtt av en kapten i andra världskrigen...och sen är filmen alldeles för kort, man hinner inte få en känsla för något innan det är pang på och action och visst är det häftiga actionscener men ack så tråkigt när det är helt känslolöst, vem bryr sig vem som vinner eller förlorar, man har ju inte fått lära känna någon...och varför är Elisabeth Shue med i filmen? 15 sek framför kameran och sen inget mer...men det mest patetiska i hela filmen är ju när tyskarna på perfekt engelska börjar skicka meddelanden och håna Hanks och company...skulle aldrig hända även om dom lärt sig engelska så bra eftersom det skulle avslöja deras position direkt...men inte i den här filmen inte...patetiskt är nog det rätta ordet för denna film som är även alldeles för kort, så snart det blir lite spännande så är den över...kan inte rekommendera denna film utan rekommenderar hellre U-571 som gör krig till sjöss mycket bättre, både realistiskt och mer spännande med bättre skådisar och manus eller även Das Boot...ger denna film en mycket svag 2:a i betyg och 1:an är nära, enda som hindrar den från att få en 1:a är att det är en jäkligt snygg film, välgjorda actionscener men det är allt också.
vonadel
2020-12-27
Nja, det här var lite av en besvikelse. Hade väntat mig mer av en film med Hanks i huvudrollen. Han gör väl vad han kan antar jag, men det räcker inte i en annars trist film. Jag känner typ ingenting. Är nog lite för snäll egentligen när jag ger den godkänt. 5/10
HerrNenne
2020-10-28
Jag gillar att det inte är massa dramatjafs eller något. Det är en rak, tuff film som inte förklarar en massa utan spyr ut sig marina termer och bara hoppas man hänger med. Det gör jag inte hela tiden, men jag gillar det. När dom inte slösar tid på tjafs så blir det intensivt hela tiden. Skönt med kort speltid också!
amam
2020-10-20
Rätt så spännande. Tom Hanks gör ett bra jobb i huvudrollen. Inget jag kommer att komma ihåg efter nåt år men helt klart godkänd som underhållning för stunden.
2020-08-28
En positiv överraskning faktiskt, den har sannerligen sina brister men den är snyggt gjord och hur den väljer att inte visa fienden skapar nerv. Den skildrar verkligen bristen på information väldigt bra som ett spänningsmoment och oväntade och överraskande saker händer utan för mycket fokus. Det är ovanligt och funkar bra. Dock är den också väldigt platt så trean är klar och stabil men inte jättestark.
Starkbröl
2020-08-23
Filmen har gått på endast spänningsskapande moment, utan egentlig handling. Ett konstigt val då mer dramatiska skillnader hade gjort filmen gott. Nu är det mycket folk som står och repeterar order och mycket svängar hit och dit. Dessutom har en hel del overkliga dramatiska händelser lagts till, och CGI:n är dessutom ganska dålig. I det stora hela knappast en topprestation ens om man gillar Tom Hanks, men en trea når det upp till om man gillar genren. Gör man det inte är det nog en etta-tvåa.
running_b
2020-08-16
Right rudder! Left Rudder! Right rudder! Samma sak.. i en och en halv timme. Ingen story, ingen handling, inga karaktärer, ingen känsla. INGEN MENING.
Howler19
2020-08-16
Det här var nog ovanligt specifikt riktat till de som är intresserade av marin krigföring. Om man inte har det intresset har jag svårt att se att det går att få ut något alls av att se på det här.
abnormal
2020-08-07
Jag hoppas att amerikanerna inte var såhär odugliga flottister i verkligheten, men sannolikt var dem det. Blir inte särskilt intressant och Hanks gör en av sina sämre roller.
PeterTheW
2020-08-03
Nja. Hanks i all ära, men låt honom inte skriva manus till nästa krigsfilm. Den har några stunder men mest är det folk i hjälmar som tittar på varandra och repeterar order.