2.9

Greyhound

I en berättelse inspirerad av verkliga händelser från slaget om Atlanten, leder kaptenen Ernest Krause en konvoj av allierade skepp med tusentals soldater till andra världskrigets frontlinjer. Helt utan flygskydd i fem dagar måste kaptenen och hans konvoj strida mot fiendens u-båtar för att kunna ge de allierade en chans att vinna kriget.

Originaltitel Greyhound
Regissör Aaron Schneider
Manus Tom Hanks
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, 2020-talet
Skådespelare Tom Hanks, Elisabeth Shue, Stephen Graham, Matt Helm, Craig Tate, Rob Morgan, Travis Quentin, Jeff Burkes, Matthew Zuk, Joseph Poliquin, Casey Bond, Josh Wiggins, Michael Benz, Grayson Russell, Ian James Corlett

vonadel
2020-12-27
Nja, det här var lite av en besvikelse. Hade väntat mig mer av en film med Hanks i huvudrollen. Han gör väl vad han kan antar jag, men det räcker inte i en annars trist film. Jag känner typ ingenting. Är nog lite för snäll egentligen när jag ger den godkänt. 5/10
HerrNenne
2020-10-28
Jag gillar att det inte är massa dramatjafs eller något. Det är en rak, tuff film som inte förklarar en massa utan spyr ut sig marina termer och bara hoppas man hänger med. Det gör jag inte hela tiden, men jag gillar det. När dom inte slösar tid på tjafs så blir det intensivt hela tiden. Skönt med kort speltid också!
amam
2020-10-20
Rätt så spännande. Tom Hanks gör ett bra jobb i huvudrollen. Inget jag kommer att komma ihåg efter nåt år men helt klart godkänd som underhållning för stunden.
2020-08-28
En positiv överraskning faktiskt, den har sannerligen sina brister men den är snyggt gjord och hur den väljer att inte visa fienden skapar nerv. Den skildrar verkligen bristen på information väldigt bra som ett spänningsmoment och oväntade och överraskande saker händer utan för mycket fokus. Det är ovanligt och funkar bra. Dock är den också väldigt platt så trean är klar och stabil men inte jättestark.
Starkbröl
2020-08-23
Filmen har gått på endast spänningsskapande moment, utan egentlig handling. Ett konstigt val då mer dramatiska skillnader hade gjort filmen gott. Nu är det mycket folk som står och repeterar order och mycket svängar hit och dit. Dessutom har en hel del overkliga dramatiska händelser lagts till, och CGI:n är dessutom ganska dålig. I det stora hela knappast en topprestation ens om man gillar Tom Hanks, men en trea når det upp till om man gillar genren. Gör man det inte är det nog en etta-tvåa.
running_b
2020-08-16
Right rudder! Left Rudder! Right rudder! Samma sak.. i en och en halv timme. Ingen story, ingen handling, inga karaktärer, ingen känsla. INGEN MENING.
Howler19
2020-08-16
Det här var nog ovanligt specifikt riktat till de som är intresserade av marin krigföring. Om man inte har det intresset har jag svårt att se att det går att få ut något alls av att se på det här.
abnormal
2020-08-07
Jag hoppas att amerikanerna inte var såhär odugliga flottister i verkligheten, men sannolikt var dem det. Blir inte särskilt intressant och Hanks gör en av sina sämre roller.
PeterTheW
2020-08-03
Nja. Hanks i all ära, men låt honom inte skriva manus till nästa krigsfilm. Den har några stunder men mest är det folk i hjälmar som tittar på varandra och repeterar order.
Philips
2020-08-02
Atlantens mörka och kalla vatten döljer tyska u-båtar som dygnets alla timmar kan avfyra sina torpeder. Filmens fokus är på de dygn som konvojen saknar flygplanseskort. Välgjord action från första filmrutan utan några filosofiska aspekter.