2.4

Grinchen - Julen är stulen

Grinchen är en riktigt elak typ med ett förkrympt hjärta. Han hatar allt och alla och julen allra mest. Han bestämmer sig därför för att utklädd till tomte stjäla julen för staden Whovilles invånare.

Originaltitel How the Grinch Stole Christmas
Alternativ titel Dr. Seuss' How the Grinch Stole Christmas
Regissör Ron Howard
Manus Jeffrey Price, Peter S Seaman
Genre Komedi, Familjefilm, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Jim Carrey, Christine Baranski, Molly Shannon, Taylor Momsen, Jeffrey Tambor, Bill Irwin, Clint Howard, Mindy Sterling, Jeremy Howard, T J Thyne, Rance Howard, Rachel Winfree, Josh Ryan Evans, Frank Welker (röst), Anthony Hopkins (röst)

Skapad 2019-11-19 av kalis89
Namnet bakom ”A Beatiful Mind” och ”Apollo 13” har gjort en filmatisering av berättelsen, ”Hur Grinchen stal julen”! Långt uppe i bergen över Whoville bor enstöringen Grinchen vars hjärta ...   Läs mer »

hsimpson
2020-12-27
Fruktansvärd film!
myslas
2020-12-23
Hur kommer det sig att folk tycker bättre om den här filmen än den nya animerade versionen? Det här är så mycket sämre.
Björkman
2020-12-21
Inte dålig, men inte överdrivet bra heller. Helt okej och småmysig. Jim Carrey är mycket bra i huvudrollen och får dra ett tungt lass. Stark tvåa.
karlmats
2020-12-19
Efter att ha sett denna strax efter Will Ferrells Elf får jag nog konstatera att den här är ungefär lika bra. Jim Carrey, som inte känns igen bakom sin utklädnad, är filmens stora behållning. Hans svineri påminner inte sällan om filmen The Mask och han verkar ha väldigt kul här. I övrigt är det en otroligt ful makeup på alla inblandade i byn och det är så gräsligt fult att jag efter 10 minuter trodde att det här skulle kunna bli en 1a. Men sen kommer det igång och även om delarna utan Grinchen är genomgående ganska kassa så väger Carrey upp så pass mycket att jag till slut ändå gillar det här tror jag. Taylor Momsens debut medför lite cringe-sång och sådär lagom sentimentaläcklig positiv inställning till allt, men eftersom jag vet att hon växer upp och är med i djurfilm sju år senare går det ju inte att ogilla henne. En ganska stark 2a, den har ändå något eget i form av Carrey.
Dele
2020-08-23
Jag tillhör inte målgruppen och blir mest irriterad på allt skrik och gap istället för underhållen.
vonadel
2018-12-12
Får ha en sjua av framför allt rent nostalgiska skäl. Men, det är en ganska mysig julfilm. Och undrar om det inte var när Carrey var på toppen av sin karriär. 7/10
2018-03-07
Den här är riktigt usel film!!!
Albion
2017-08-03
Skrikig, gapig och inte minst fånig. Det var inget för mig. Betyget blir en 2;a
Halofreak92swe
2016-12-03
Gillade inte denna när jag var liten. Tyckte nog den var lite otäck och konstig. Men precis som Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events som jag inte heller uppskattade som barn, så är Grinchen en bra film nu när jag är äldre :) Jim Carrey är ju så skön, även om han spelar över här, men det är väl meningen. Skojig julfilm.
2016-11-21
Förväntar man sig en typisk Ron Howard-rulle så blir man nog ganska besviken. Men filmen är faktiskt väldigt välgjord och den är både rolig och underhållande och har ett bra budskap. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och Jim Carrey är klockren som Grinchen.