3.2

Gröna hatten

En obetänksam societetsdam tar på sig den krävande uppgiften att ersätta sin framlidne mans stölder. Intrigen är hämtad från Michael Arlens bästsäljare.

Originaltitel A Woman of Affairs
Regissör Clarence Brown
Manus Michael Arlen, Marian Ainslee, Ruth Cummings, Bess Meredyth
Genre Drama, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Greta Garbo, John Gilbert, Lewis Stone, Johnny Mack Brown, Douglas Fairbanks Jr, Hobart Bosworth, Dorothy Sebastian, Anita Louise

Sznax
2013-12-19
Kombinationen av tråk-Clarence och ett bedrövligt ointressant manus gör det sömnframkallande. Varför måste så många stumfilmer från den här tiden ha så många tidshopp? Betyg 4.1
Tonti
2013-12-16
Melodram i kvadrat som har precis det man önskar sig av en Garbofilm. En idiotisk story lyses upp av inspirerat kamerarbete och väldigt engagerade insatser av just Garbo och Fairbanks jr. Den senare känns som hämtad ur en Sirk-film och tar i av alla krafter. God underhållning även om man kunder kapat någon akt på slutet.
emilstjernholm
2013-12-15
Garbo är ståtlig och självklar som alltid. Dock lite tvära kast i det emotionella spelet. Var det Mauritz Stiller som jag skymtade när Diana Merricks älskare räknades upp? Eller var det en look-a-like?
Andergast
2013-12-15
jävligt snyggt filmad! och Garbo i sin bästa stumfilmsroll!
Razzel
2010-05-19
Garbo är både utomjordiskt vacker och ovanligt bra i denna starka melodram - Inspirerat spel även från Gilbert m.fl.
HerrArne
2009-07-19
Starka känslor och vackra miljöer utmärkt förstärkta av bra regi och musik. Kanske Garbos bästa stumfilmsroll.
JoeZ
2005-11-14