1.9

Grotesque

Ett ungt par kidnappas från gatan och vaknar upp i en smutsig källare. Utan att ens förklara varför börjar en sadistisk galning att förnedra, tortera och lemlästa dem.

Originaltitel Gurotesuku
Alternativ titel Grotesque: Unrated Version
Regissör Kôji Shiraishi
Manus Kôji Shiraishi
Genre 2000-tal, Skräck
Skådespelare Hiroaki Kawatsure, Tsugumi Nagasawa, Shigeo Ôsako

2017-06-17
Jättesvår att betygsätta. Detta är å ena sidan en film med flera bottnar och dimensioner, å andra sidan är den så "over the top" att det överskuggar allt annat. Frågan är då om man har lyckats eller misslyckats i sitt filmskapande. Spontant tror jag att detta är det vidrigaste jag sett, och att jämföra med popcorn-filmer som Saw, eller amatörhobbyprojekt som August Underground blir bara löjligt. Fast å andra sidan så berörs vi ju på olika sätt. Grotesque är, i sin genre, en ytterst välgjord film. Skådespelet är överraskande bra (vilket är ytterst relevant i ett psykologiskt kammarspel som detta) och effekterna är bland de bästa jag sett i denna typ av film. Men kan en film som under resans gång vid flera tillfällen fått mig att överväga att stänga av, rendera i ett högt betyg? Tja, om man som tittare är så jävla dum i huvudet att man medvetet söker gränsen för vad man pallar att se, och sedan hittar en film som närapå tangerar denna gräns, så har ju filmen lyckats. Vidare kan man fråga sig om en film med ett av tidernas onödigaste och mest korkade slut kan ge ett överbetyg, och där ställer jag mig mer tveksam. Men vad fan, jag fick det jag bad om med råge - klart filmen ska ha en fyra. (10-/15)
Dele
2016-05-23
En ganska tråkig och menlös historia som i ett par scener lyckas skapa obehag, och i någon mån visar på någon slags tanke. Därav en (svag) betygstvå. Fånigt slut.

2015-07-14
Detta är den sjukaste och verkligen sämsta film jag har sett.
CinemaStrange
2015-01-29
Vilken skämt film!
DanjelFalck
2014-08-14
Världens näst sämsta film.
Asmorod
2013-09-03
Usel. Motbjudande. Vedervärdig. Meningslös. Allt som bidrar till lägsta betyg komprimerat till en längd av blott 73 minuter.
rombus
2013-08-03
Ok, jag lägger ner meningslös tortyrfilm nu, det känns som slöseri med tid - effekterna är för det första inte särskilt övertygande, det finns aldrig en hint till handling eller underliggande mening (som inte känns som en billig ursäkt för att få göra flippad gore) och jag blir ärligt talad rejält utråkad. Plus att jag inte är en stor fan av våldtäkter. Till och med 'Lord of the flies' sopar mattan med alla "provocerande" filmer i den här genren, en film där våldet sätts i kontext och känns i magen. Om ni trots allt vill "utmana" er själva med hur mycket ni tål så är "Salo" en på många sätt genialisk och riktigt jävla obehaglig rulle som man minns efteråt.
ceciliaw
2013-05-04
Intetsägande "testa dina gränser för vad du tål att se"-film i gore-genren. Att jag blundade minst fem gånger bevisar att regissören åtminstone lyckats med äckeleffekterna. Nog den värsta film jag sett sedan Guinea Pig. Att jag ger den så mycket som en 2:a beror på rätt bra skådespeleri samt verklighetstrogna scener. Slutet var allt annat än bra!
Noseman2005
2013-04-19
Oengagerande. Inget nytt under solen. Finns så mycket bättre i genren att man inte behöver se denna. 4/10

2013-02-12
Scenen med spikarna är lagom mysig...