2.2

Ground Control

Flygledaren Jack Harris säger upp sig efter en incident med ett flygplan som han ansvarade för. Men när det blir akut brist på flygledarpersonal återvänder han till sitt forna jobb. Men minnesbilder från förr dyker hela tiden upp.

Originaltitel Ground Control
Regissör Richard Howard
Manus Talaat Captan, Mark Shepherd, Robert Moreland
Genre Action, Äventyr, Drama, 90-tal
Skådespelare Robert Sean Leonard, Kiefer Sutherland, Kelly McGillis, Kristy Swanson, Bruce McGill, Margaret Cho, Henry Winkler

chris_lambert_
2009-06-14
Gillar Sutherland men detta var en poänglös film om man inte är en av rikets 0,00000000001 % som pysslar med plan. Ett sömnpiller.
jonbo
2009-04-12
En dialog mest bestående av koder och förkortningar kan omöjligt skapa någon större spänning.
Hawa!i
2008-03-13
Tycker den var ganska kul att se eftersom jag är flygledarstudent. Men som film är den inte särskillt bra. Kiefer spelar dock väldigt bra, som vanligt.
Albion
2006-07-01
Då jag arbetar inom flygbranschen så är jag väl partisk men jag älskar förstås miljön som filmen utspelas i och det är dessutom många trevliga minuter med taxande flygplan etc. Jag tycker att själva flygledarbiten beskrivs bra förutom en del bedrövliga manusinslag som vanligt när Hollywood ska göra film. Varför måste man peta in en machoman som ska underbygga en konfliktsituation, varför måste vi behöva se psykiskt miserabla personer som tillåts arbeta som flygledare vilket strider mot all trovärdhet whatsoever. Sedan är det ju så att man här får en känsla av att det skulle vara ett väldigt händelserikt arbeta att leda flygplan vilket jag tror är ganska felaktigt. För de flesta flygledare är arbetet ganska händelselöst och nästan monotont men visst ska man göra en film på ämnet så måste ju något hända...även om det i detta fallet mest ser ut som manusförfattaren fått krupp och det hela blir för mycket jox. Betyget blir i alla fall en stark 3:a för dess fina miljöer och trovärdiga flygledarinslag så länge det inte "hände något".
Dankku
2006-04-28
meh.
Jexxie
2006-04-18
okej underhållning
i_am_rufus
2005-04-02
Som gammal flygledarstudent måste jag bara säga att den är totalt orealistisk. Han (Kiefer) hade inte blivit långvarig på den arbetsplatsen...
Floop
2004-11-03
ground control to major tom...
Hud
2004-10-24
Utan kiefer så hade den här sugit på allvar.
polski
2004-05-07
en sån pärla man bara drömmer om att se, hoppas dom har Kiefer-B-tema på SVT!