4.2

Gudfadern del II

Coppolas uppföljare berättar två historier parallellt, dels fortsättningen men också om Don Corleones tidiga öden i New York.

Originaltitel The Godfather: Part II
Alternativ titel Gudfadern 2
Regissör Francis Ford Coppola
Manus Francis Ford Coppola, Mario Puzo
Genre Drama, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Al Pacino, Robert Duvall, Robert De Niro, Diane Keaton, Talia Shire, Bruno Kirby, G D Spradlin, John Cazale, Leopoldo Trieste, Lee Strasberg, Richard Bright, Joe Spinell, Marianna Hill, Michael V Gazzo, Gastone Moschin, Frank Sivero, Harry Dean Stanton, Tom Rosqui, Francesca De Sapio, Morgana King, Dominic Chianese, Troy Donahue, John Aprea, Abe Vigoda, Gianni Russo

Skapad 2019-12-19 av Orvar_Säfström
Varför är 99.9% av filmhistoriens alla uppföljare sämre än sina uppföljare, varför är 99.9% av filmhistoriens alla uppföljare ofta en blek kopia av sina föregångare? Pengar mina vänner, n...   Läs mer »

Skapad 2019-12-06 av BeforeYouDie
Gudfadern del II fortsätter berättelsen om familjen Corleone, den här gången med Michael Corleone som Don, ledaren. Men samtidigt som berättelsen om hans liv och hur han kämpar för att hålla i...   Läs mer »

BrutusBeefcake
2014-11-24
Fick inte helt samma känsla som första filmen och den ligger inte alls på samma nivå och som ensam film hade den inte klarat sig lika bra. Men helheten drar upp det och det är ju ändå två fantastiska filmer, men första är flera gånger bättre. (10/15)
2014-10-26
Detta är världens bästa uppföljare. Lägg till lite De Niro till din Pacino så har du världens bästa film. En av ytterst få filmer som slår sin föregångare och detta trots att ettan är väldigt bra. Att se båda filmerna i ett sträck är en underbar upplevelse. Förtjänar en fin plats i alla människors hem.
Dutch
2014-09-25
Denna är den bästa i trilogin.
Taandborste
2014-08-18
Inte lika bra som den första filmen, men fortfarande väldigt bra.
Ima_Tree
2014-06-24
Längre, långsammare, dystrare och lite komplicerad. Men det känns ändå som en naturlig förlängning av den första filmen och jag tycker dom sitter ihop så pass att betyget 5 får åka med av bara farten. Oerhört snygga filmer! Nu hoppar vi på trean som kommer bli min 1800e film på filmtipset.
LacombeLucien
2014-04-20
En perfekt film. Ovanligt idag.
Tolkana
2014-01-23
Nästan lika bra som ettan.
2013-10-17
Jag tyckte på något vis mer om den här än ettan, mycket berodde på stämningen man lyckades bygga upp och de paralella tiderna som man också lyckades mycket bra med. Har som vanligt lite svårt att hålla reda på de olika "gubbarna" men det klarnade till slut med lite hjälp. Att se en ung och mycket bra DeNiro höjde och dessutom gillade jag Pacino som jag önskar kunde vara så här lite oftare. Jag förstår att utan ettan skulle tvåan inte fungerat lika bra, så lite orättvis kanske jag är
2013-10-17
Den här tycker jag ändå är lite överskattad, i mina ögon är den inte i närheten av första filmen. Det är liknande teman och en liknande berättarstruktur som i första filmen, men det blir inte riktigt lika intressant, och det blir inte riktigt lika bra. Det är dessutom spretigare den här gången. Men allt är ju relativt, och det här är fortfarande en väldigt bra film. Allt positivt som kunde sägas om första filmen kan i princip sägas om den här också, bara inte lika mycket. Man lyckas bra med att expandera den värld som man så förtjänstfullt byggde upp i första filmen, och Pacino imponerar stort igen. Det intressantaste denna gång är relationen mellan Michael och Fredo, och det ger till viss del den här filmen en ny dimension. Stark trea
JoePesci
2013-09-26
Vito Corleone delen är underbar och det känns som allt som Vito gör är med kärlek och att han blir älskad för den han är och vad han skapat. De Niro spelar oerhört bra och är värd sin Oscar. Underbart att se Michael Corleones förvandling till en kallhjärtad, arrogant och maktgalen som familjens överhuvud. Michael känns mer som högfärdig och egoistisk men samtidigt känns det som att han inte har något val på grund av rivaliteten runt omkring den ekonomiska marknaden men framför allt den kriminella världen. För att "lyckas" i en kriminell värld där man inte kan lita på någon eller något känns det ändå att man måste förstå hans val. Han är väldigt intelligent men samtidigt känslokall. Han själv ser sig som en beskyddare till familjen men åskådarna ser Michael som vansinnig och absurd. Manuset och dialogerna är i absoluta världsklass, varje scen följer man med fokus och intresse. Fotot är väldigt fint. Konflikter med att försöka bli legitim,konflikter med Hyman Roth, Fredo och Kay är oerhört fängslande att följa. Al Pacino vann ingen Oscar, men enligt mig spelar han filmhistoriens bästa huvudroll genom tiderna.