3.5

Gudfadern del III

Tredje filmen om familjen Corleone för upp maffiaintrigerna till katolska kyrkans högsta topp. I övrigt känner vi igen oss, trots att det är nästan 20 år mellan denna och den första filmen: familjescener, maffiamöten, våldutbrott och maktintriger

Originaltitel The Godfather: Part III
Regissör Francis Ford Coppola
Manus Mario Puzo, Francis Ford Coppola
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Andy Garcia, Diane Keaton, Eli Wallach, Talia Shire, Bridget Fonda, Joe Mantegna, George Hamilton, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio, Donal Donnelly, Richard Bright, Helmut Berger, Don Novello, John Savage, Al Martino, Franco Citti

2017-10-24
RustyFilm
2016-12-09
Del 3 av Coppolas maffia-drama Gudfadern. Det är hela 16 år mellan del 3 och del 2. Michael är fortfarande familjens överhuvud men nu gammal och grå och med egna barn.
andybrando
2016-10-05
Det tredje avsnittet i sagan. Endast en filmmakare av Coppolas kaliber kunde göra ännu en film på samma tema och lyckas så bra. Lite lång men mästerligt berättad; tyvärr med en brist som nästan blir ödesdiger: hur kunde Coppolas dotter Sofia få nyckelrollen som Michaels dotter?
MaxMackan
2016-10-03
Såg om hela trilogin och måste säga att den här var bra mycket bättre än jag mindes den. Karaktärerna och deras relationer är fortfarande lika intressanta, och den historien får ett nästan perfekt slut i hur vi verkligen ser den förbannelse familjeaffärerna är och hur den dödar och förpestar. Skådespelet fortfarande grymt bra(med några undantag). Det som brister är dels huvudintrigen med vatikanen som är ointressant och lite pajjig för en gudfadern-film och vissa inkonsekventa drag hos karaktärerna jämfört med första två filmerna. När Pacino är för mycket 90- tals Pacino och inte blir påmind om att hans karaktär skapades av 70-tals Pacino till exempel.
2016-09-10
Även om den inte är riktigt lika bra som de två första filmerna så är den ändå väldigt bra. När det gäller skådespelarna finns det inget att klaga på och filmen är väldigt spännande och intressant. Svag 5:a.
Ful_fisk
2016-07-02
Spännande att se alla karaktärerna på ålderns höst och hur de bearbetar sina synder. Det enda kruxet som håller tillbaka helheten är att själva intrigen, som kretsar kring någon förskingring inom katolska kyrkan, är ganska så ointressant. Men i övrigt har filmen ganska mycket rätt elegans, och Al Pacino är som vanligt ett kraftpaket av rang.
KroY
2016-04-01
Den enda av de tre filmerna som fick mig att känna lite känslor, snarare än att bara uppskatta fotot och musiken.
Solidus
2016-03-16
Värdig i final i en av filmhistoriens bästa trilogier. Jag har varit för grinig mot det tredje kapitlet, men nu ser jag äntligen ljuset. Dock så har del 1 och 2 en tyngd som saknas här.

2016-02-29
Riktig bra avslutning på en fantastisk triologi.
Rele
2015-12-31
En väldigt bra film med Jag ändrar mitt tidigare betyg från en trea till en fyra.