2.7

Guernica

Det här romantiska krigsdramat utspelar sig i Guernica i Spanien under Spanska inbördeskriget. Den cyniske amerikanske korrespondenten Henry har förlorat sin själ till Teresa, en av republikens censorer som också är ansvarig för att övervaka och kontrollera de nyheter som journalisterna hoppas att de ska kunna skicka utomlands. De blir snart varse att i krig och kärlek är det första offret sanningen.

Originaltitel Gernika
Regissör Koldo Serra
Manus Carlos Clavijo Cobos, Barney Cohen
Genre 2010-tal, Romantik, Krig
Skådespelare James D'Arcy, María Valverde, Jack Davenport, Ingrid García Jonsson, Álex García, Bárbara Goenaga, Burn Gorman, Joachim Paul Assböck, Markus Oberhauser, Víctor Clavijo, Julián Villagrán, Irene Escolar, Jon Ariño, Elena Irureta, Hugo Silva (röst)

tystponce
2017-06-13
I don't know... Konstigt med så många engelsktalande personer i en liten obetydlig spansk by 1937. Ännu konstigare var det när spanjorerna pratade med varandra. Den språkliga aspekten drar ner filmen. Det gjorde även kärlekshistorien. Mer tid åt tyskarna och fascisterna hade hjälpt denna film. Men den är absolut sevärd.