2.8

Behandlingen

Roy mår inte bra. Han har ont i ryggen och är deprimerad och sjukskrivningen från jobbet har förvandlats till ett permanent tillstånd. En dag när Roys fru klagar sin nöd för sin vuxna dotter på ett kafé, uppenbarar sig en ung man vid bordet. Han har tjuvlyssnat och med sin speciella terapi säger han sig kunna ändra Roys mentala inställning till livet.

Originaltitel Guidance
Regissör Johan Jonason
Manus Johan Jonason
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Björn Andersson, Eva Fritjofson, Emil Johnsen, Jimmy Lindström, Yvonne Lombard, Ronald Jones, Maria Selbing, Ingvar Örner, Vanna Rosenberg

KyLLo
2018-12-17
En tragikomisk film som ger sig i kast med fortfarande så aktuella och känsliga ämnen som sjukskrivning, depression och rehab. Det är starka personporträtt. En svensk film som faktiskt sticker ut och kör sin grej fullt ut. Fler såna, tack. En svag fyra.
Memmem
2015-10-28
Intressant film med lite ovanlig handling. Bra rollbesättning av de tre huvudrollerna och väl spelat av dessa skådespelare. Ibland starka bakgrundsljud och hög filmmusik, men detta fungerar bra. Det känns som om man ginge i en pergola av ljud. Blandning av bilder, ömsom vackra översiktsbilder, ömsom närbilder. En bra film alltså, men den ovanliga handlingen, som dessutom mot slutet blir för upprepande, minskar betyget. Som helhet en intressant långfilmsdebut av Johan Jonason. Betyg: 3+
mr_magi
2015-10-28
Jonason är underskattad!
Tob_E
2010-06-26
Bitvis riktigt bra men som helhet känns den något tam och sen retade jag mig på ljudeffekterna som får filmen att kännas som en billig tv produktion.
JohnBlund_29
2010-06-10
Intressant och udda. Tycker det är kul att filmindustrin i sverige börjar ta ut svängarna och vågar utmana nya idéer. Denna rulle räcker dock endast till en 3:a, men den har helt klart något magiskt i sig och är klart sevärd enligt min mening.
Nemralis
2010-06-04
Ola_Schubert
2010-05-28
Denna film är lite speciell. Den utvecklas inte på det sätt man förväntar sig. Nej, den är vare sig speciellt skrämmande eller spännande. Men den är lite skön ändå. Och Johan Johansons regidebut känns helt ok, (förutom musiken ibland). I grunden tar egentligen filmen upp hur vissa grundläggande mänskliga mekanismer kan manipuleras och hur då andra problem antingen kan komma i skymundan, ("lösa sig"), eller att man upptäcker vad som verkligen är viktigt i livet. Det låter kanske fumigt, och filmen kan, till viss del, just uppfattas som så. Men jag vill inte lämna ut för mycket utan föredrar att gå som katten, runt den heta gröten. Filmen skildrar, hur som helst Roy och hans frus personliga resa som utvecklas på skilda håll och på oförutsägbart sätt. En stark trea får det bli. Regidebuten känns nästan ok. Skådespeleriet lika så och idén kunde kanske ha varit mer utvecklad och konsekvent, men är ändå intressant.
saudi
2010-01-09
känns lite tunn. det jag lade märke till och gillade mest var alla uppförstorade (halväckliga) bakgrundsljud.
bossei
2009-12-02
Svag trea eller stark tvåa, men det blev det senare. Lovvärt försök men tyvärr griper inte filmen tag riktigt. Man undrar ju varför Roy finner sig så länge i en coach som är så uppenbart på gränsen till nervsammanbrott. Hade blivit lite intressantare om filmen hade diskuterat vad en karismatisk helbrägdagörare kan göra med sina offer, men en neurotisk losertyp skulle nog aldrig kunna ta makten över Roy. Kändes därför inte helt trovärdig...
Danny_Boy
2009-03-01
Skön på många sätt, jobbig och irriterande på andra.