2.9

Guilty of Romance

Ett bestialiskt styckmord avtäcks parallellt med berättelsen om en uttråkad hemmafru, vars tristess leder djupt in i Tokyos sexkvarter.

Originaltitel Koi no Tsumi
Alternativ titel Crime of Romance
Regissör Sion Sono
Manus Sion Sono
Genre Kriminalare, Mysterium, Drama, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Megumi Kagurazaka, Makoto Togashi, Miki Mizuno, Kazuya Kojima, Satoshi Nikaido, Ryûju Kobayashi, Kanji Tsuda, Hisako Ôkata, Motoki Fukami, Chika Uchida, Shingo Gotsuji, Marie Machida, Ryô Iwamatsu

jingoo
2014-09-06
Efter att ha funderat lite så sänker jag betyget. Filmen har sina stunder med en del riktigt karismatiska skådisar och scener, men handlingen är för platt och en hel del "chockerande" sexscener känns bara tagna ur någon dålig porrfilm.
jingoo
2014-08-30
Första Sono-filmen för mig och jag såg den kortare internationella varianten. Det känns som om man försöker skapa ett djup som inte finns och det blir ganska pretto, men filmen har ändå en slags otäck karisma. Det är som en trafikolycka där man inte kan låta bli att titta. Hallicken med färgballongerna var som ett dåligt skämt, men Mizuno och Togashi i de kvinnliga huvudrollerna är mycket bra. Hum, borde nog titta på Belle de Jour igen...
Kimchi
2014-02-06
Den klart svagaste Sono-filmen jag sett. Det är rörigt, fult och osympatiskt. Jag får kämpa för att orka hålla koncentrationen och hänga med i handlingen. Helt genomusel är den naturligtvis inte. Här finns en hel del intressanta scener men jag tycker inte Sono får ihop det till en sammanhängande historia som fungerar. Jag såg 144 min versionen, men att döma av kommentarer kring den klippta versionen så verkar den inte mycket bättre.
JimCarrey
2013-04-02
Det är ganska uppenbart att Sono försöker blanda upp sig själv i sitt verk - men hur kul blir det? Jag tycker att det är jätteintressant med sex - dvs att det inte behöver vara något endast kroppen förunnat. MEN det finns en gräns där studiet blir så maniskt att det förlorar kontakten med publiken. Den punkten uppnås i koi no tsumi och det känns sammanlagt snarare som att man tittar på Sonos privata sexualitet än på en intressant diskussion. Samtidigt gör väl Sono det inte sämre än Buñuel antar jag. Det är lustigt hur många paralleller som kan dras till japansk pornografi där det också är populärt med t.ex. snabbmatsförsäljerskor som har sex och liknande. Gissar att Sono hämtar sin inspiration från alla möjliga håll, t.ex. refereras också Kafka och tanken är nog här (förhoppningsvis) att visa just på hur något verkligt uppnått alltid är så stort att det blir barockt. Tyvärr känns dialogen här som i andra av Sonos filmer genomgående styltad när han försöker sig på västerländsk intellektualism. Det här är också liksom Belle de Jour en film som för mig snarast verkar ha ett pornografiskt objekt. Jag tycker att detta på många sätt är en härligt oblygt sexistisk film fast sen svänger den plötsligt över och förvånar i dialektisk om inte intellektuell spänst. I Sonos sämsta stunder är han en teoretisk dillitant och i sina bästa är han en konstighetens mästare. Den här filmen ligger väl någonstans mittemellan och innan har jag tyckt att han mycket hellre borde koncentrera sig helt på det bizarra. Samtidigt är det imponerande hur många vändningar som tas inom ramen för en och samma film och det är omöjligt att inte tycka att detta är underbart skruvat. Möjligen skönjs en tematisk mognad i denna Sono-rulle som saknats i hans tidigare alster men vill ändå hellre se honom bara go bananas utan en massa tematiska mindervärdeskomplex. Han fixar inte riktigt att sätta ihop det han plockat isär :( 3-
Hindsight
2013-02-11
Älskar mer eller mindre alla Sonos filmer, även denna, men precis som påpekats försöker han säga lite väl många saker på samma gång i denna vilket gör att filmen bitvis blir lite tunn. Väldigt orginell dock, precis som mer eller mindre allt Sono gör. Som vanligt lockar han fram oerhört enagerade porträtt hos sina kvinnliga skådespelerskor. Intressant att notera är att han tycks ha börjat "inspireras" av sig själv. Med hur karaktärerna exempelvis citerar olika saker när de når sin eufori. En klart sevärd film ifall man är ett fan av Sono. Är man det inte blir det förmodligen lite jobbigare.
Galaxina
2012-04-16
Sono har nu helt gått in sin auteur-period. På gränsen-pretto.
answai
2011-12-21
Oerhört pretentiös, en film som låtsas säga något men ytterst är tom. Samtidigt fascineras jag av den närmast schizofrena framställningen, inte så mycket i fråga om karaktärerna utan i genrehoppen, estetiken och nonsens dialogen (för att inte tala om sättet som trivialiteter framställs som meningsfulla - t.ex. dikten eller pengar/sex-filosofin).

2011-12-05
The most depraved movie I've ever seen! Men den är bra - dock måste jag se om den. Speltiden är felaktig både här och på den UK-DVD som Eureka nyligen släppt. Speltiden är egentligen 144 min men DVDn är endast 113 min med credits included - hoppas på en director's cut-version framöver så man förstår hur saker och ting hänger ihop. Kanske denna i slutändan inte är lika bra som Cold Fish exempelvis men betyget förnärvarande blir en mycket stark 3a!
Sznax
2011-11-13
Filmen tar oss djupt ner i träsket hos karikatyrartade karaktärer, sex som bedövning och ett stort frosseri av hur långt från verkligheten människor kan komma. Betyg 3.2
TheJack
2011-11-12
Ungefär vad man kan vänta sig av Sono, d.v.s effektsökande nonsens, karaktärer som är extremer, ett berättande berövat av subtilitet och jävligt fånig musik. Dessutom är det hela inlindat i en meningslös och skittråkig whodunnit-historia som inte tillför någonting. Ettan är inte långt borta. 2-/5