2.4

Gula divisionen

Kapten Wreting leder en jaktflygsdivision. En av mannarna ger honom bekymmer. Det är fältflygare Bart som är skicklig i tjänsten men saknar omdöme. Dilemmat är att Bart är Wretings svåger.

Originaltitel Gula divisionen
Regissör Stig Olin
Manus Lars Widding, Stig Olin
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Hasse Ekman, Sven Lindberg, Gertrud Fridh, Lars Ekborg, John Elfström, Meg Westergren, Torsten Lilliecrona, Stig Olin, Karl-Arne Holmsten, Kåre Santesson, Mona Malm

Dele
2020-05-17
Kul tidsdokument och spridda sevärda scener och gott skådespeleri. För många långdragna flygscener till glorifierande pampig musik. En haltande betygstrea.
kexchokladet
2019-07-10
Trevlig historisk färgklick men det finns sidoberättelser som inte berättas färdigt. Svag trea.
2016-10-16
Jag brukar i regel inte gilla såna här filmer men den här föll mig faktiskt i smaken. Jag gillar faktiskt flygscenerna och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
Raimo_1985
2015-07-09
Svag fyra. Lika bra som Första Divisionen! Verkligen. Bra skådisar, men varför har jag så svårt att se skillnad på snubbarna den här gången, det brukar jag inte ha.
Bomaniac
2014-04-20
Ett härligt tidsdokument då Sverige hade ett starkt försvar. Manuset kanske har lite mer att önska men är sevärd. Hasse Ekman är riktigt stilig och stabil i sin roll. En föregångare till Top Gun.
Gigi1943
2012-09-28
Allt med Mona Malm är bra och här får även Hasse Ekman pluspoäng från mig!
HerrArne
2012-08-01
Fräsigt flygfoto i färg men insatserna på marken är inte lika imponerande. Särskilt har Stig Olin och Lars Widding slarvat med manus.
TobiasRydén
2011-06-11
En svag trea. Manuset är verkligen inte mycket att hänga i granen, men den har en 50-talscharm och Hasse Ekman är särskilt bra.
FabianBom
2010-04-25
bra flygplans drama, om kärlek, att försöka undgå sitt förflytna. hasse ekman är alltid bra, med många unga tillkommande skådisar som meg westergren, mona malm
kennert
2009-12-27
En reklamfilm för dåtidens flygvapen.