2.2

Gula kliniken

På kvinnoklinikens mottagning jobbar överläkare Jörn och syster Doris. Hit söker sig kvinnor från alla samhällsklasser. De söker hjälp för att få abort eller så har de redan varit hos någon kvacksalvare och behöver behandlas för att överleva.

Originaltitel Gula kliniken
Regissör Ivar Johansson
Manus Ivar Johansson, Maja Björkman
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Viveca Lindfors, Arnold Sjöstrand, Åke Grönberg

2023-05-28
Vackra Stockholmsvyer. Handlingen var inte så intressant, vilket inte är så konstigt mer än 80 år senare.
Memmem
2023-05-06
Något stelt drama om brännande fråga! Filmen handlar om abortfrågan i form av en kvinnoläkare och hans nyanställda sköterska. Många kvinnor söker sig till sjukhuset för att få abort. Att genomföra en abort var olagligt 1942 när filmen gjordes. Replikerna är skriftspråkliga även för att vara 1940-tal. I övrigt är historien intressant. Viveca Lindfors är stjärnan bland skådespelarna. När hennes manlige motspelare spelar stelt eller valpigt räddar hon scenen. En del scener från Karlaplan i Stockholm och Karolinska sjukhuset i Solna gör bilderna intressanta. I övrigt är det mest interiörer. Betyg: 3+
Albion
2021-04-08
Ett inlägg i abortfrågan kan man säga. Och samtidigt konstatera att dagens debattståndpunkter må ha svängt lite men skyttegravarna är de samma i denna knepiga fråga. Språk och dramaturgi lämnar mycket att önska i denna stela men också riktigt intressanta betraktelse. Betyget blir en stark 2;a , dvs 2+