3.7

Guldfeber

Året är 1898 och en ensam guldgrävare tar sig in i Alaska i sin sökan efter guld. Han kommer i kontakt med ett gäng burdusa typer och blir förälskad i den vackra Georgia. Han försöker vinna hennes hjärta med hjälp av sin alldeles speciella charm.

Originaltitel The Gold Rush
Regissör Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin
Genre Komedi, Familjefilm, Romantik, Äventyr, Western, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Charles Chaplin, Mack Swain, Tom Murray (I), Georgia Hale, Henry Bergman, Malcolm Waite

Skapad 2019-12-14 av JoeZ
\"Det är synnerligen ett allvarligt arbete att få människor att skratta. Det är understundom så allvarligt att det till och med kan bli i högsta grad tragiskt.\...   Läs mer »

StureStenhög
2019-04-17
Ännu en bedrövlig Chaplin-film med tramsig och repetitiv humor. Jag kan ge den att sekvensen på klippkanten är skickligt genomförd, men inte heller där blir det roligt, så det känns ändå ganska bortkastat. Jag gillar trots allt guldgrävartemat lite, och Chaplin har varit mer aktivt irriterande i andra filmer, men varför de här intelligensbefriade komedierna inte sedan länge är bortglömda kommer jag aldrig förstå. Lite som att folk skulle sitta och kolla på Scary Movie om 100 år. Svag tvåa
daniel77
2018-10-09
Jag såg återsläppet från 1942 med Chaplin själv som berättare. Lite synd, tror definitivt den gör sig bättre med mellantexter. Lite långt mellan skratten och de smarta scenerna här, tycker jag. Men trivsamt är det helt klart. En trea får det bli.
Solidus
2018-05-11
Till och börja med så verkar det finnas olika versioner, då den version som jag såg var cirka 60 minuter lång och hade berättarröst. Med det sagt så var det en underhållande åktur jag fick ta del av och filmen håller överraskande väl än idag.
92axha10
2017-02-11
Aldrig varit mycket för slapstick men även jag fann mycket nöje här.
2016-08-16
Väldigt bra, välgjord och tokrolig film! En av mina favoritkomedier och en av Chaplins bästa filmer!
2015-02-06
Berättarröst? Filmen finns i olika versioner och jag är nog glad att jag såg den versionen som mest efterliknar originalet från 1925. Men filmen i sig är ändå något av en besvikelse. Ganska ointressant på det stora hela och många småtråkiga transportsträckor. Har sina starka scener och den är småtrevlig mest hela tiden ändå. Slätstruken trea med guldstjärna i kanten för vissa scener.
2014-12-31
Det är effekterna och Charlie Chaplin som gör denna film till en intressant och sevärd film(för den filmintresserade). Handlingen är dock inte särskilt intressant och jag måste säga att jag avskyr att filmen har en berättarröst. Ska det vara stumfilm så ska det vara helt och hållet utan tal. Berättarrösten får mig att tänka den slags berättarröst man har till barnfilmer. För mig som älskar film så skulle jag utan tvekan se denna film någon gång men gemene man missar inget av att missa detta.
Taandborste
2014-10-15
Välgjord och charmig, även om storyn kanske inte är så stark väger de komiska inslagen upp det hela.
Werim
2014-04-01
Riktigt bra film. Trevligt med berättarrösten. Trevlig film rakt igenom.
Dele
2014-03-17
Chaplin är duktig på att hitta och bygga komik kring situationer, och jag roar mig med att upptäcka hur mycket likheter som finns hos Tati. The Gold Rush innehåller flera komiska höjdpunkter, men tvärr är storyn utöver de komiska inslagen och Chaplins sympatiska humanitet ganska ordinär och enkel. Slutbetyget blir inte högre än tre.