Gullivers resor

Detta är den stjärnspäckade filmatiseringen av Jonathan Swift’s satiriska saga om en normal man som, efter varit försvunnen i åtta år, berättar fantastiska historier om hur han sågs som jätte i Lilleputtarnas land men att han bara var tre äpplen hög i Brobdingnags land. Han berättar också hur han besökte det flytande landet Laputa som beboddes av forskare som var så besatt med förnuft att de agerade helt utan förnuft. Till sist berättar han historien om sin resa till landet där hans utseende var störande likt de bestialiska Yahoos så att de intelligenta hästarna på ön ifrågasatte det egentliga värdet i hans mänsklighet.

Originaltitel Gulliver's Travels
Regissör Charles Sturridge
Manus Simon Moore
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Kristin Scott Thomas, Ned Beatty, Mary Steenburgen, Ted Danson, Geraldine Chaplin, Alfre Woodard, Omar Sharif, Edward Fox, John Gielgud, Isabelle Huppert, Peter O'Toole, Warwick Davis, Edward Petherbridge, James Fox, Edward Woodward, Karyn Parsons

Fiskjävel
2016-08-05
Lite otippat, men jag tyckte faktiskt att filmen var lite småtrevlig och stundtals rolig. 3.
2015-02-11
Jonathan Swifts klassiska historia har i denna miniserien blivit både sevärd och underhållande. Skådespelarna fungerar rakt igenom. 3+
Dutch
2014-06-03
Vet inte om det beror på nostalgin men den är så jäkla mysig!
Cloudwalker
2012-03-29
"When night falls and you close your eyes to sleep and dream. I have seen the things you can only dream about... I have been there!".
IchabodCrane
2010-02-03
Jag tyckte trots allt att den var rätt bra, hade väl iförsig kanske aldrig sett den om den inte visats i skolan men överlag så är jag nöjd med att jag fick se den. Man får ha i åtanke att den faktiskt har några år på nacken också.
J-Andersson
2009-12-15
Ofattbart långtråkig. Hade det inte varit för att det var en film vi såg i skolan så hade jag aldrig sett färdigt den.
wiilska
2008-01-17
Peter O'Toole lyfter hela filmen.

2007-04-06
Gulliver!
Gobo
2007-02-04
Dewger!
Endymion
2006-11-15
Många kända skådisar förresten, vilket förmodligen lyfter en del. Peter O'Toole är ju helt underbar!