3.3

Gun Crazy

Bart Tare har alltid älskat skjutvapen. Efter militärtjänstgöringen föjer han med några kompisar på karneval - där träffar han sin drömtjej.

Originaltitel Gun Crazy
Alternativ titel Deadly Is the Female
Regissör Joseph H Lewis
Manus MacKinlay Kantor, Dalton Trumbo, Millard Kaufman
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Peggy Cummins, John Dall, Berry Kroeger, Russ Tamblyn

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
Deadly is the Female är den alternativa titeln. Och den stämmer verkligen bra. För det är nämligen tjejen i den här filmen som är dödligast. Denna gamla Bonnie and Clyde-aktiga thriller handl...   Läs mer »

Tonti
2021-03-16
Ändå en starkt imponerande film på flera sätt. Väldigt modern i somliga sekvenser, mindre i andra. Men känns ju klart fräschare än hur jag minns Connie and Clyde. Virtuost foto som sagt.
KimEkberg
2021-03-09
bitvis väldigt snygg och med en spännande attraktion. bäst är det kreativa bilfotot, och fotot överlag.
hsimpson
2021-01-20
Gillar inte riktigt första tjugo minuterna, men sedan tar det sig, även om Dall inte riktigt funkar som leading man. Snyggt foto och härlig upptrappning mot slutet. Stark trea.
goeran
2020-03-24
Film noir är en genre som jag älskar och äntligen har jag fyllt igen en besvärande lucka och sett Joseph H. Lewis klassiska film Gun Crazy från 1950. Filmer som Bonnie och Clyde kan slänga sig i väggen när man ser detta tjusiga original; med tät handling och magnifikt svartvitt foto (och två bra skådespelare i huvudrollerna, Peggy Cummings och John Dall). Filmen blev anmärkningsvärt nog totalförbjuden av den svenska filmcensuren när den kom. Betyg 4.
Ful_fisk
2016-03-17
Bra och fascinerande rånar-film som håller hög klass hela vägen. Den makalöst eleganta entagnings-scenen inuti bilen är häpnadsväckande, resten av filmen är inte i närheten av dess autencitet, vilket förvisso gör att den sticker ut lite väl mycket, men man skulle ju förstås aldrig vilja vara utan den heller. Mycket bra grejer!
frommen
2016-03-05
Fina studioscenerier. Bra nerv. Snyggt kameraarbete. Skuggorna och ljus uttrycksfullt utan att bli noir-klyshigt…
Hypostas
2015-10-22
Snyggt foto, men jag tycker att berättelsen är precis lika ointressant som i Bonnie och Clyde (1967).
Kalkonhönan
2015-05-06
Jävligt fin och bra film-noir som var före sextiotalsversionen av Bonnie & Clyde och denna är snäppet vassare mycket på grund av att karaktärerna är betydligt mera sympatiska och likeable än Beatty och Dunaway, fin film om kärlek över lagen, kan reka denna!
Werim
2014-05-18
Riktigt bra noir. Underbar historia och riktigt spännande slut. Annie, som spelas av Peggy Cummins känns dock väldigt manipulativ stundtals vilket på något sätt lite förstör den fina kärlekshistorian.
AlbinWesley
2013-09-30
En del tidigare kommentarer menar att Bonnie and Clyde skulle ha tagit delar från den här. Det är förstås inte särskilt genomtänkt eftersom det förmodligen snarare är så att denna film hämtat inspiration från verklighetens Bonnie och Clyde. Och den gör det bra. Fina kameravinklar och rakt regelrätt noir. Bra så.