2.9

Gungfly

En bilmekaniker stjäl 20 dollar ur kassan på sitt jobb för att ha råd att bjuda ut en tjej. Han skall få tillbaka pengar för en skuld dagen efter, och har för avsikt att betala tillbaka dem då. Men dagen därpå får han inte tag i killen som är skyldig honom pengar. Istället måste han begå ytterligare brott för att täcka över sitt brott, och han hamnar i en omöjlig situation där han blir tvungen att utföra allt grövre brott.

Originaltitel Quicksand
Regissör Irving Pichel
Genre 50-tal, Kriminalare, Film-Noir, Drama
Skådespelare Mickey Rooney, Jeanne Cagney, Barbara Bates, Peter Lorre, Art Smith
Filmnummer 20208

KimEkberg
2021-01-16
exemplarisk nedåtspiral fram till slutet som inte är vad det borde. Mickey Rooney är alltid Mickey Rooney, och Peter Lorre är ju alltid Peter Lorre.
2015-01-04
Denna film fastnade i minnet tack vare en intressant handling och upplägg. Att man sedan stressar bort den lovande handlingen och helt fel har placerat Mickey Rooney i huvudrollen gör mig lite sur. Att alltid minnesvärde Peter Lorre har en biroll i denna filmen gör mig både glad och sur. Glad som sagt över att se honom i ännu en filmroll men sur över det lilla han får vara med. Någonstans gnager det i mig hur bra denna film kunde blivit men inte blev. För potentialen fanns ju där! 3-
Bomkia
2007-06-17
Njae, helt ok, men det känns inte särskilt trovärdigt och det finns klart bättre noir-rullar. 2+

2005-09-14
Rooney är stabil, och filmen är klart sevärd.