3.4

Gustav III

Tv-filmatisering av August Strindbergs pjäs om ett misslyckat mordförsök på Gustaf III.

Originaltitel Gustav III
Regissör Johan Bergenstråhle
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Gösta Ekman, Tomas Bolme, John Harryson, Stig Järrel, Ingvar Hirdwall, Gunnar Björnstrand, Ulf Brunnberg, Per Ragnar, Sven Lindberg, Gio Petré, Arne Källerud, Håkan Serner

Snah
2017-02-03
Strindbergs förmåga att levandegöra historiska händelser är fantastisk, framförallt i dialogerna, men det här är ganska tröttsamt. Och att göra både ett blackface och ett "finlandsvenskface" är patetiskt.
andmoreagain
2015-07-23
Roligt att se Stig Järrel och Gunnar Björnstrand så "sent" som 1974. Annars är det inte mycket att hurra för. Trist TV-teater om man bara ser till produktionen...annars kanske det kan vara lockande att se Gösta Ekman spela över och höra Per Ragnar prata rätt kass finlandssvenska.
HerrArne
2012-02-27
TV-teater av hög karat, även om det inte är Strindbergs bästa pjäs. Lite märkligt att 1970-talet är så frånvarande i uppsättningen.
goeran
2012-02-27
Johan Bergenstråhles TV-film Gustav III från 1974 är en habil inspelning av Strindbergs pjäs. Det finns inget särskilt att anmärka på men kanske heller ingenting som direkt lyser. Stig Järrel i rollen som Pechlin är dock i sitt esse.
parnasso
2006-10-31
kommer på dvd 10 januari 07...
Mankku
2005-03-25
Spelade in den från TV för några år sedan, men hoppas den går snart igen. Mitt videoband håller nämligen på att bli rätt slitet.
MaraJade
2004-07-11
Skulle vilja se denna..
MfAP
2004-07-11
Var får man tag på den här??