3.8

Gycklarna

Anarkistisk allegori om tre föräldralösa ungdomar på jakt efter frihet. Gjord under den sovjetiska invasionen av Tjeckoslovakien och totalförbjuden i landet i över 20 år.

Originaltitel Vtackovia, siroty a blazni
Alternativ titel Birds, Orphans and Fools
Regissör Juraj Jakubisko
Manus Juraj Jakubisko, Karol Sidon
Genre 60-tal, Komedi, Drama, Fantasy, Krig
Skådespelare Magda Vásáryová, Jirí Sykora, Philippe Avron, Míla Beran, Augustín Kubán, Mikulas Ladizinsky, Jana Stehnová

Sangraal
2016-04-01
Inte alls så flummig och inte heller alltför oklar symbolik. Riktigt jäkla bra. Lite ojämn kanske.
origC-J
2008-09-28
Har vissa poänger i kritiken av samtiden, det historiska arvet och samhälsssystemet. Har också en inneboende längtan efter frihet och utmaning mot etablissemanget, med det sena 60-talets dynamik i berättande. Men som helhet är det en oerhört flummig historia utan någon skönjbar story förrän i slutet, fylld av lösryckta scener med oklar symbolik. Tar sig i slutet med en fantastisk slutscen, men det räcker tyvärr inte.
Taliah
2008-09-28
Så otroligt vacker!
arvidsollenby
2007-09-03
Då såg man om den idag då, efter att ha fått tag på den i bättre kvalitét och den är faktiskt ännu bättre än jag mindes den. (blir höjning till fem) helt fantastisk skulle man enkelt kunna sammanfatta den med. jag hoppas Liskas musik finns att få tag på för den vill jag ha..
arvidsollenby
2007-02-12
Precis sån här film som jag älskar, nu har jag höga förhoppningar på Jakubisko i fortsättningen. Vacker, rolig men kanske framförallt hemsk.