3.5

Gycklarnas afton

Cirkusdirektören Albert kommer med sin misslyckade cirkus till den skånska småstad där hans hustru, som han övergivit, bor. Han önskar innerst inne lämna cirkusen och dra sig tillbaka till sitt gamla hem. Han är tillsammans med cirkusryttarinnan Anne som förförs av den lokala teaterns förste älskare Frans.

Originaltitel Gycklarnas afton
Alternativ titel Sawdust and Tinsel
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Åke Grönberg, Harriet Andersson, Hasse Ekman, Anders Ek, Gudrun Brost, Annika Tretow, Erik Strandmark, Gunnar Björnstrand, Curt Löwgren, Kiki (I), Gunborg Larsson, John W Björling, Lissi Alandh

Ful_fisk
2019-01-24
Bra, tidig Bergman. Lite smågalen och melankolisk. Slagsmålsscenen är plågsamt dråplig! Riktigt fin film.
JohnTron
2018-07-29
Stark både i starten och slutet, men däremellan ganska ojämn. Som vanligt snyggt filmat och starka skådespelarinsatser. Svag 4:a.
NoWireHangers
2018-07-23
Ännu en Bergman-film jag så gärna vill gilla för att kunna förstå varför alla älskar honom så mycket, men som mest gör mig besviken. Det är ungefär som vanligt: Fint filmad och bra skådespelarinsatser (förutom av Anders Ek, vars karaktär är närmast plågsam med sin bisarra mimik och låtsasdanska brytning) och en ganska ointressant story. En stark tvåa får det bli.
Albion
2018-07-15
Omtitt efter ca 11 år. En färgstark föreställning från en ovanlig horisont skrev jag förra gången och det är precis vad det är. En djupdykning in i den djupa dyn hos ett gudsförgätet patrask som skildras utan någon som helst skönmålning. Åke Grönberg i sin livs roll och Anders Ek kan man ha olika synpunkter på här, men jag tycker han är fullt ut underhållande i all sin galenskap.En av Bergmans absolut bästa ihop med Sommarlek. Betyget höjer jag från en stark 4:a till en svag 5;a denna gång, dvs 5-.
haajen
2018-07-15
Inte helt självklar 4a men efter att en sett filmen så kommer en på sig själv med att minnas flera scener och bilder. Inledningen och slutscenen är mycket bra och däremellan bränner det till ett antal gånger. När det mesta funkar så pass bra får en ta att det blir lite ålderstiget emellanåt.
Razzel
2018-06-30
Flummig början och störig clown men sedan finfint kammarspel med bra skådisar. Man kan ana att Kusturica influerats lite av detta?
JD
2018-04-04
Det här är på sätt och vis klassisk Bergman som inte riktigt når upp till nivån hos klassisk Bergman. Den har mycket (inte minst Åke Grönberg och Harriet Andersson), men saknar den där klarheten och skärpan som finns i de bästa filmerna.
daniel77
2018-03-23
Näe alltså, jag har svårt för Gycklarnas afton. Det finns vissa scener som är riktigt fina, skådespeleriet överlag är bra (Harriet Andersson är mycket bättre här än i Sommaren) och fotot är super. Men ångesten känns så krystad, storyn tunn och clownen vedervärdig. Fortfarande en tvåa efter omtitt.
wasteoftime
2016-10-03
Vad kan jag egentligen säga om den här filmen? Jag finner den rätt ointressant, är väl egentligen det enda jag kan säga. För det är så jag finner den. Inledningen och berättarrösten, som övergår i något slags nutid är högst märklig, hela filmen, känns märklig, och även om jag förstår att den på något sätt ska spegla livet som underhållare, så finner jag det som sagt mest ointressant. Skådespelarinsatserna är bra, och hantverksmässigt sett kan jag väl inte klaga så mycket, men filmen tilltalar mig verkligen inte på någon nivå. 0,0 på SH-skalan, för det är trots allt ett bra filmhantverk med många bra skådespelarinsatser, men bra kan jag inte tycka att det som helhet blir.
yrkeschaufföre
2015-08-18
Helt okej och inte det jag brukar förknippa med Ingmar. Bra skådespel.