2.8

Gymnasielärarens lilla röda

Gymnasielärare Knut Pedersen drömmer om ett tryggt liv med fru och barn i det perfekta hemmet. Samtidigt som drömmen går i uppfyllelse sker det saker i klassrummet som kommer att förändra hans småborgerliga tillvaro ordentligt. Via sina elever blir Pedersen engagerad inom arbetarrörelsen, och med dess "kamrater" som drömmer om något helt annat.

Originaltitel Gymnaslærer Pedersen
Alternativ titel Comrade Pedersen
Regissör Hans Petter Moland
Manus Hans Petter Blad
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp, Anne Ryg, Jan Gunnar Røise, Stig Henrik Hoff, Fridtjov Såheim, Silje Torp Færavaag, Jon Øigarden, Elin Sogn, Henriette Steenstrup, Robert Skjærstad, Linn Skåber, Ingrid Bolsø Berdal

mattarello
2015-10-12
Min norsklärare ville inte se den här film då sexscenerna var så pinsamma!
knytt
2008-03-13
Ibland hysteriskt komisk, dock är manuset riktigt uselt i stora delar av filmen. Det kanske är ett stilgrepp, men då går det mig över huvudet. Speciellt med tanke på att vissa, få delar är bra på ett seriöst sätt.
Knyppel
2007-11-04
Filmen når inga större höjder men har genom att bygga på miljöerna lyckats inge någon form av beskrivande fiktion. Som så ofta med nordisk film fokuseras det på relationen köttet emellan och långa utdragna sexsener gör filmen seg och intetsägande. Dock har den ett värde så som ett millsyckande att skildra en tid då idealism var konkret och viljan till att förändra övergick i åsidosättadet av det egna jaget och sina medmänniskors behov och stöd.
cassiopeia
2007-09-15
Snyggt gjord med känsla för detaljer. Jag gillar speciellt hur hustruns boktitlar ger en extra dimension åt saker och ting. Intressant film på många sätt, i slutet var jag nära att ge den en femma.
HerrArne
2007-06-08
Ane Dahl Torp är mycket bra men jag gillar inte gymnasielärarens märkligt otidsenliga spel.
Hutor
2007-05-21
bitvis ganska underhållande, men ibland ack så utdragen. Att man under trettio minuter i sträck inte får se annat än sexsecener sänker också betyget
m98_hen
2007-02-21
Alla karaktärer är så osympatiska att jag inte känner för någon. förutom möjligen Knuts hustru, men hon förblir helt anonym.
picard
2007-02-04
Filmen lyckas visa varför kommunismen är ond, även i små sällsap.
abfr
2007-01-29
mycket form, lite innehåll
chiabata
2006-10-26
okej nu har jag sett den (tack internet!), och jag gillade den verkligen. bra historia, schysst skådespeleri och betydligt bättre än "tillsammans" enligt min mening.