3.4

Hacksaw Ridge

Baserad på den sanna berättelsen om kampen för att ta över det ökända japanska fästet Hacksaw Ridge under Andra världskriget. Den osannolika hjälten som vände det blodiga slaget var en soldat som vägrade att bära vapen, militärläkaren Desmond T. Doss. Desmonds hjältemod gjorde att han blev den första vapenvägraren i amerikansk historia att vinna kongressens hedersmedalj.

Originaltitel Hacksaw Ridge
Regissör Mel Gibson
Manus Andrew Knight, Robert Schenkkan
Genre Drama, Krig, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer, Hugo Weaving, Rachel Griffiths, Luke Bracey, Ryan Corr, Richard Roxburgh, Luke Pegler, Richard Pyros, Ben Mingay, Firass Dirani, Nathaniel Buzolic, Jacob Warner, Goran D Kleut, Harry Greenwood
Filmnummer 122099

karlmats
2020-10-26
Jag är väl inget större fan av krigsfilmer och de gånger jag blir exalterad är det ofta karaktärer jag bryr mig om, här gör jag inte det så mycket och då blir resultatet därefter. Garfield spelar lite lätt korkad i sin extrema idealism och även om jag kan uppskatta det på ett plan så blir det ingen person som jag håller benhårt på. Vince Vaughn passar inte riktigt in här trots att han klarat av att spela hårding på ett trovärdigt sätt i andra roller. De kristna inslagen kan jag inte klandra Gibson för även om jag vet att han i smyg gör en Guiliani åt sig själv, karaktären krävde ändå detta och det ligger mer på mig att jag inte uppskattar det temat mer. Lite lätt parodiskt blir det enbart när Doss uppe på platån får nån form av Jesuskänsla och bara måste rädda ännu en skadad soldat. Krigsscenerna är köttiga och intensiva men det blir lite för mycket av det goda. 1917 var också en intensiv film men där höll jag intresset uppe mycket mer. Det är ett bra hantverk detta, men jag kan inte sträcka mig till mer än en stark 2a, den är för lång och lite för hög på sig själv.
2019-07-29
Välgjord, våldsam och ytterst publikfriande. (7+/15)
92axha10
2019-06-19
Välgjord film om en fascinerande person. Värd att se för de som gillar krigsdraman.
GreenMamba
2018-11-11
Filmen var tillräckligt bra för att få en svag fyra, dock störde jag mig på den där repstegen. Scenariot var ju helt orealistiskt, varför skar japanerna inte bara av den?
Andreas_
2018-07-06
Fantastisk film än en gång av mästerregissören Mel Gibson...den mannen kan inte misslyckas när det gäller att göra film, detta är ett mästerverk av högsta rang med riktigt bra skådespelarprestationer av framförallt dom stora namnen Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer och givetvis Hugo Weaving. Mel Gibson är verkligen en av dom bästa när det gäller att göra bombastiska krigsfilmer av olika slag och jag blir aldrig besviken, vare sig det är om skotska frihetskämpar eller amerikanska soldater i andra världskriget, det är brutalt, vackert, välgjort och dramatiskt i vågor som bara sköljer över en som en smocka rätt på näsan gång på gång på gång, efter att ha sett klart filmen så känns allt bara så tomt, detta är episkt, framförallt då allt är precis gjort efter hur allting hände och gick till i verkligheten, mycket rörande att se dom riktiga gamla soldaterna efter filmen sitta och berätta sina historier dessutom, detta är verkligen starkt rekommenderat, även om man inte gillar krigsfilmer, för detta är verkligen så mycket mer än så och jag kan bara längta efter mer filmer av Mel Gibson. Detta får full pott, en stark 5:a utan tvekan, måste ses även om den helst ska upplevas i en biosalong.
Bomkia
2018-05-06
Brutal och förvånansvärt rörande soldatslakt. 4-
HerrNenne
2017-12-30
Rakt igenom bra krigsfilm men slår an de simplaste känslosträngarna, anstränger sig inte så mycket alls. Tar lättaste vägarna.
RustyFilm
2017-11-24
Att det här är en sann historia basuneras ut i filmens inledning. Historien om att vapen-vägraren Desmond tar sig igenom den militära grundutbildning utan att skjuta och att han senare hamnar på slagfältet som sjukvårdare och lyckas rädda livet på lemlästade soldater och att han senare får hedersmedalj för bedriften, detta köper jag som sant. Men att jänkarna dag efter dag klättrar upp i en jättelik repstege för att sen däruppe bli massakrerade av japsen, det kan väl ingen tro på. Och om japsen hela tiden blir störda där uppe på bergsplatån av uppklängande amerikaner kan dom väl sparka ner den där repstegen. Med det intellekt som amerikanska stridsledningen visar upp i filmen skulle jänkarna aldrig hitta en annan väg/sätt att ta sig upp igen. Ett mediokert krigsdrama ere.
ilgoga
2017-10-23
Denna var sjukt präktig och tråkig. Kollade ej klart.
Rele
2017-10-22
En bra men annorlunda krigsfilm. Väldigt blodigt mot slutet. Flera duktiga skådespelare och bra story höjer betyget till en fyra.