2.7

Hajen som visste för mycket

Galenskaparna och After Shaves snälla satir om finansvalpar och deras bristande etik.

Originaltitel Hajen som visste för mycket
Regissör Claes Eriksson
Manus Claes Eriksson
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Kerstin Granlund, Peter Rangmar, Anders Eriksson, Claes Eriksson, Per Fritzell, Jan Rippe, Håkan Johannesson, Knut Agnred, Charlott Strandberg, Rolf Allan Håkansson, Laila Westersund, Gaby Stenberg

Dream
2022-01-04
"Hellre vaken än naken!" Är typ det bästa skämtet i filmen, men annars mest trist. Dock snyggare gjord än (Macken - Roy & Roger).
Jonkenstein
2021-12-02
Skitbra film, humorn är av den bästa sorten och skådisarna är som vanligt bra.
Ful_fisk
2021-01-11
Kul film! Charmigt 80-talig och bra satir över börsvärlden.
BarryHero
2020-12-28
Stundtals rolig (och ibland inte särskilt rolig) och imponerande effekter i slutet av filmen för att vara en svensk komedi från 1989. Faktiskt osäker på hur de utförde dessa stunts. Kul North by Northwest-referens.
Starkbröl
2020-12-25
Skrikigt trams utan större poäng. Någon enstaka rolig scen. Minns den som trist redan när den kom ut. Inte ens sångtexterna är speciellt roliga eller träffsäkra.
Dele
2018-04-01
En jobbigt hysterisk och skrikig parodi tydligt märkt av sin tid. Vissa vassa komiska inslag av vilka "Himmelen har skänkt oss alibi" sticker ut, men överlag alldeles för opersonlig för att vara från Galenskaparna.
päronanton
2017-12-09
Jag tycker att Leif är bättre än Hajen, visst den har väldigt bra musik men handlingen är rörig. Den speglar ändå åttiotalets börshajar på ett komiskt sätt!
2016-07-21
Ingen höjdare direkt.
2014-12-01
Denna film kommer med en hel del kul uppslag och idèn att på den tiden ge sig på finansvalparna och deras bristande etik är bra. Det finns dock ett stort "men" här och det är att man har gjort det på ett alldeles för uddlöst och mesigt sätt så denna film blir mer av ett revynummer än en långfilm som vill säga något om tiden man då levde i. 2+
estet_kikka
2013-10-15
den är ju bra i grunden, men blir lite rörigt. såpopera-intrigen med sönerna osv är rolig, men jag är inte ett dugg insatt i börsmarknaden så det var nog mkt som jag inte förstod pga det. men dom är ju för underbara, ändå. å stämningen i "drömmar som gör ont" känns väldigt mkt david lynch, å det är ju alltid mysigt. "himelen har skänkt oss alibi" känns väldigt monty python, även det trevligt. inte deras bästa film, men långt ifrån dålig