4.1

Hålet

I väntan på rättegången där han står åtalad för mordförsök på sin fru blir Claude Gaspard förflyttad från sin gamla fängelsecell till en ny. Där visar det sig att hans nya cellkamrater är mitt uppe i att planera ett flyktförsök...

Originaltitel Le trou
Alternativ titel The Night Watch, The Hole
Regissör Jacques Becker
Manus Jacques Becker, José Giovanni, Jean Aurel
Genre Kriminalare, Drama, Thriller, 60-tal
Skådespelare Philippe Leroy, Michel Constantin, Jean Keraudy, Raymond Meunier, Marc Michel, André Bervil, Jean-Paul Coquelin, Eddy Rasimi

Visse93
2021-12-22
Mycket spännande och välgjord fängelsefilm.
F-M-J
2021-11-26
Naglarna får sig en trimm som sig bör när man kikar på folk som ska rymma från fängelset. En bra film i genren. Rekommenderas.
hsimpson
2021-09-30
Så många mästerliga scener i denna film! Ruskigt snygg, tät och välspelad. Given femma.
Albion
2021-05-25
Bra klass på denna fängelsefilm, som lyckas extra bra med att skapa en härlig dynamik i gruppen. Finurlig, med fina långa scentagningar och lite lagom klaustrofobisk om uttrycket tillåts. Betyget landar på en stark 4;a, dvs 4+
Rele
2021-05-05
En över 70 år gammal bra fransk film. Jag har gett en trea länge sedan och betyget är fortfarande en stark trea.
KimEkberg
2018-04-18
jo men riktigt bra ändå. det är de långa sekvenserna som riktigt briljerar. och en får betänka att den också är nerklippt tjugo minuters hackande från Beckers originalvision. Lost gem.
2017-09-23
Jävlar vad det hamras, hackas, sågas och grävs. Hyfsat spännande, stundtals klaustrofobiskt och ytterst trovärdigt. Fantastiskt bra skådespel. Men lite väl utdraget är det, och det blir verkligen inte mer spännande ju längre filmen lider. Dessutom var misshandelsscenen under all kritik, vilket gjorde att såväl den scenen samt scenen som föranledde misshandeln helt överflödiga. Stark trea. (9/15)
Tonti
2017-08-18
Briljant! Stilmässigt inte särskilt lång ifrån Bressons fängelsevision.
Ful_fisk
2017-05-07
Lysande på alla sätt och vis. Tät, intensiv och spännande film med en sjuhelsikes känsla för autencitet. Hade önskat ett litet mer utvecklat slut med kanske en epilog eller liknande, men det är väl den enda egentliga skönhetsfläcken på en tämligen fläckfri skapelse!
Hypostas
2016-03-04
Slutet är riktigt mäktigt.