3.1

Hålet

I ett fängelse där fångarna på våningarna högre upp får bättre mat och de nedanför får magra rester kämpar en man för förändring och rättvisa.

Originaltitel El hoyo
Alternativ titel The Platform
Regissör Galder Gaztelu-Urrutia
Manus David Desola, Pedro Rivero
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Ivan Massagué, Zorion Eguileor, Antonia San Juan, Emilio Buale, Alexandra Masangkay, Zihara Llana, Mario Pardo, Algis Arlauskas, Txubio Fernández de Jáuregui, Eric Goode, Óscar Oliver, Chema Trujillo, Miriam Martín, Gorka Zufiaurre

Engravadlax
2020-05-06
2/5. Obvio.
viccee
2020-05-04
Fett irriterande att när man i efterhand går in på IMDB och ser att originaltiteln är "El hoyo", och inser att Netflix låtit en se en dubbad jävla film. Inte så konstigt att engelska undertexten jag använde redan från start inte riktigt klaffade med läpparnas rörelse. Blev fångad av djupet i filmen och fascineras alltid av filmer som bara innehåller en enda plats. Bra skådespeleri och intressanta dialoger. Lär se om den i originalspråket någon gång i framtiden. 2/3 in i filmen funderade jag på om detta var en 4.a men när nivån väl sänkts och ridån gått ner så landar vi i tyvärr bara i en 3.a. Men sevärd helt klart! Men snälla, dubba inte filmer...
amam
2020-04-29
Svag trea. Intressant koncept men vet inte riktigt om utförande bär hela vägen. Helt klart sevärd däremot om man gillar såna här filmer.
jack_jack_jack
2020-04-26
Irriterande att folk jämför en festivalvinnande film med tv-serien Black Mirror. Även om viss avsnitt av Black Mirror är helt okej, så är det kattpiss i jämförelse med en film.
karlmats
2020-04-15
Fascinerande och mörkt. Jag gillar avskalade filmer som utspelar sig på begränsad yta och det här är ju inte så lite inspirerat från Cube så jag hade en hel del förhoppningar på detta Hål. Inte för den kräsmagade men dialogen är intressant och mycket av det som händer när den oundvikliga färden ner i desperationens djup tar fart känns ändå ganska logiskt. Människan är ett egoistiskt djur och även om det här är en kritik mot kapitalismen så är det väl också en lika stor invändning mot anarkismen. Massagué är bra i huvudrollen men det är Eguileor som stjäl showen som den luttrade gamlingen som överlevt i detta hål genom att vara mentalt förberedd på vad som komma skall. Lite gulligt att ta med en bok in dit, månne var han lite naiv. Det räcker upp till en svag 3a, men jag blir lika delar äcklad som fascinerad.
Acer
2020-04-08
intressant ide men ganska uselt genomförd med ologiska karaktärer, dialoger och ett slut som var väldigt meh
PeterTheW
2020-04-06
En finfin, rå blandning av Cube och ett mörkt avsnitt av Black Mirror.
Starlette
2020-04-03
Annorlunda. Intensiv.
eraserheead
2020-04-02
Hade lite svårt att tugga i mig ostmackorna jag förberett.
santiago
2020-03-28
Väldigt intressant film även om den känns lite för kort.