3.1

Hålet

I ett fängelse där fångarna på våningarna högre upp får bättre mat och de nedanför får magra rester kämpar en man för förändring och rättvisa.

Originaltitel El hoyo
Alternativ titel The Platform
Regissör Galder Gaztelu-Urrutia
Manus David Desola, Pedro Rivero
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Ivan Massagué, Zorion Eguileor, Antonia San Juan, Emilio Buale, Alexandra Masangkay, Zihara Llana, Mario Pardo, Algis Arlauskas, Txubio Fernández de Jáuregui, Eric Goode, Óscar Oliver, Chema Trujillo, Miriam Martín, Gorka Zufiaurre

kovikovi
2021-09-09
idén är så unik, och jag älskar den. dock, så är den lite långtråkig, va?
den_vita_apan
2021-07-20
Fantastisk film. Folk som inte förstår eller tycker filmen är ytlig borde fundera lite till. På IMDB har flera användare skrivit riktigt tänkvärda och läsvärda recensioner. Att läsa där gjorde att betyget gick upp till 4 för mig.
2021-01-22
Stämningsfullt och medryckande. Mycket tacksam att diskutera kring. Snudd på en fyra. (9+/15)
helmi
2020-12-04
Idén är fantastisk, och den är verkligen spännande de två första halvorna av filmen. Men sedan är det som att de inte riktigt kom på hur de skulle avsluta den och slutet är bara konstigt. Säkert meningen att vara konstnärligt och djupt, men det var en besvikelse.
HencePence
2020-12-01
Som flera här har skrivit; riktigt intressant idé, men man löper inte linan ut. Hade nog tjänat på att vara lite längre så man hade kunna spinna vidare på de centrala temana. Tycker filmen säger en del viktigt om klass och egoism, utifrån spanska, men kanske allmängiltiga, samhällsproblem. Det blir dock lite ytligt till slut.
2020-09-30
Jag gillar verkligen konceptet och den är snyggt introducerad, berättad och filmad. Jag tycker inte riktigt den lyckas utvecklas och knyta ihop saker och ting på ett alls lika bra sätt dock. Den är intressant att analysera och tänka på olika meningar och liknelser med samhället osv. En stark trea.
StureStenhög
2020-08-02
Idén fångade mig direkt, och trots en del invändningar längs vägen, så är jag i slutändan ganska nöjd med vad filmen gör med den. Det är helt uppenbart en allegori över klassamhället, så jag var lite rädd för att det skulle bli ideologisk propaganda av det här, men filmen är som tur är mer intresserad av att utforska olika aspekter av detta, inte minst det individuella ansvaret. Dörren lämnas därmed öppen för olika personer att komma fram till olika saker, och min slutsats blir nog att den mänskliga naturen är alla samhällssystems främsta fiende. Men filmen blandar och ger lite grann tycker jag. Här finns intressanta och originella idéer, samtidigt som det på vissa ställen känns hafsigt, klumpigt och stressat. Det känns som att det finns en fantastisk film inom räckhåll här om den bara hade varit lite mer genomarbetad. Är det inte t.ex. så att de flesta i det här hålet är brottslingar av olika slag? I så fall är de ju inte direkt representativa för befolkningen i stort, och då blir både experimentet i filmens värld och allegorin för oss som tittar högst bristfällig. Det kan vara en tunn linje mellan en film som utelämnar information för att ge publiken något intressant att fundera på och en som utlämnar information för att den inte riktigt orkar fundera ut hur allt ska hänga ihop, och den här faller lite för mycket in i den senare kategorin. Men den sitter ändå kvar i efterhand. Jag tror det framför allt har att göra med hur man använder sig av spelplatsen och hur fördärvet blir mer och mer påtagligt ju längre ner man kommer. Det är lätt att sätta sig in i karaktärernas situation, och det är inte helt behagligt att göra det, så man skakar inte av sig den hursomhelst
BarryHero
2020-07-15
Det finns ett intressant koncept nedgrävt någonstans bland alla äckel- och vidrigheter. Använder sig lite väl mycket av klyschan med döda karaktärer som kommer tillbaka och ger tips, och man frossar lite väl mycket i äckligheter på ett sätt som känns onödigt. Konceptet är som sagt tankeväckande men tyvärr är utförandet desto sämre.
Engravadlax
2020-05-06
2/5. Obvio.
viccee
2020-05-04
Fett irriterande att när man i efterhand går in på IMDB och ser att originaltiteln är "El hoyo", och inser att Netflix låtit en se en dubbad jävla film. Inte så konstigt att engelska undertexten jag använde redan från start inte riktigt klaffade med läpparnas rörelse. Blev fångad av djupet i filmen och fascineras alltid av filmer som bara innehåller en enda plats. Bra skådespeleri och intressanta dialoger. Lär se om den i originalspråket någon gång i framtiden. 2/3 in i filmen funderade jag på om detta var en 4.a men när nivån väl sänkts och ridån gått ner så landar vi i tyvärr bara i en 3.a. Men sevärd helt klart! Men snälla, dubba inte filmer...