3.3

Hallam Foe

Den unge Hallam Foes färdighet att spionera på människor avslöjar hans största rädslor och hans största begär. I jakten på sanningen bakom sins mors död hamnar han istället på stadens hustak i sökandet efter kärleken.

Originaltitel Hallam Foe
Regissör David Mackenzie
Manus David Mackenzie
Genre 2000-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Jamie Bell, Ewen Bremner, Claire Forlani, Maurice Roëves, Ciarán Hinds, Jamie Sives, Sophia Myles, Lucy Holt

KyLLo
2017-03-18
Begriper inte hur den kan ha fått så höga betyg. Jag trodde att filmen skulle vara bra. Musiken är visserligen intressant, men manuset är bland det ojämnaste jag har skådat.
2016-02-03
Pendlar mellan okej och fullkomligt briljant. En oberäknelig huvudperson gör att filmen gör små oförutsägbara krumsprång. Massor av maktkamp, massor av identitetskris, massor med skenbart oidipuskomplex, massor med lull-lullig smuts-feelgood och massor med indie-musik. På det hela taget ännu en stabil film av Mackenzie. (9+/15)
Darn
2015-01-22
Bortsett från all övertydlig Freud-symbolik och tjafs var det en del på den goda sidan. Det måste i alla fall varit så eftersom jag ändå uppfattade den som helt okej. Bra uppbyggnad av dramaturgi, t ex.
AlbinWesley
2014-01-25
Jag är nära att älska den, men en del scener sätter stopp. Jag tycker det blir lite för mycket skruv för skruvets skull, så att säga, istället för att man fokuserar på Foes psyke. Ändock väldigt bra, tyckte mycket om den. Plus för magnifikt soundtrack, kul att typ allt är från Domino records.
Christofer
2013-02-26
En konstig film med en väldigt udda huvudkaraktär. Storyn var rätt skruvad, men tyvärr utan att vara särskilt intressant, mest bara konstig.
Wegerman
2012-09-28
Efter att ha läst kommentarerna här sjönk mina förväntningar på filmen varpå jag sedan blev glatt överraskad när jag såg den. Må hända att man inte alltid känner med karaktärerna men det är en mycket bra skildring och man sätts in i situationen och förstår karaktärernas känslor. Varenda en faktiskt, och inte bara protagonistens. Dessutom råkar musiken falla mig i smak och så även ljus och bild. Stabil fyra.
noillusions
2012-05-29
Söt liten film :)
Hald
2012-05-28
Hade förväntat mig betydligt mer, men bra skådespelare. Känns som den saknar något.
Solidus
2011-10-03
Jag instämmer med SillkyMolls kommentar. Ett mörkt drama med vissa ljusglimtar, men som tyvärr misslyckas med suga in tittaren i historien. Jag är intresserad, men inte berörd.
SilkyMoll
2011-08-05
En väldigt mörk historia med vissa ljusglimtar. Jag måste säga att jag är intresserad filmen igenom men jag blir inte berörd . Jag saknar det där extra som gör att man liksom inte kan låtabli att sugas in i berättelsen. Kanske för att det inte finns någon att identifiera sig med? Kanske är det för att filmen inte har ett tydligt mål. Den är värd att ses förstås men det saknas något. Svag 3a.