2.4

Halleluja!

Det handlar om frestelser i ett djupt frireligiöst södern där livet är en balansgång mellan gott och ont för de svarta arbetarna. Inte en skådespelare är vit i denna tidiga musikal.

Originaltitel Hallelujah
Regissör King Vidor
Manus Wanda Tuchock, Marian Ainslee, Richard Schayer, Ransom Rideout, King Vidor
Genre Musikal, Drama, 20-tal
Skådespelare Nina Mae McKinney, Daniel L Haynes, William Fountaine, Harry Gray, Fanny Belle DeKnight, Everett McGarrity

Astrojacob
2013-08-25
Tungsint drama om sorg och synd, vrede och religiös frälsning. Stundtals seg och väl utdragna scener men fascinerande upplevelse av de svartas vardag och elände. Lite dippar men rollerna räddar en Trea. Sevärd tack vare King Vidor och det unika med helt svart ensemble.
Slakob
2010-10-20
Gillar stämningen och miljön kraftigt, och att man för en gångs skull gjord en relativt glad film som utspelar sig under den tidsperioden. Musiken är härlig men det blir rätt så utdraget mot slutet tyvärr och huvudkaraktärerna tycks vara helt viljelösa och man förlorar ganska snabbt sympatin för dem.
Redfield4ever
2008-03-01
Fick utskällning i skolsalen när jag pratade under filmen, men den förtjänade faninte min tystnad! Får en tvåa bara för att det är såp himla skrattretande. Tror verkligen inte att min farmors far och morföräldrar höll på såhär när de plockade bomull!
marigold
2007-10-20
Jag täntke först sätta en två, men det här är så fruktansvärt dligt, jag satt och vred på mig precis hela filmen och mådde dåligt över precis allt i filmen. Usch!
emilstjernholm
2007-10-19
Jag hade väldigt svårt för den här filmen. Kändes som ett nästan två timmar utdraget väckelsemöte. Mycket hallelujah och amen. Dessutom var huvudkaraktärern ofantligt korkad.
apfigur
2007-10-19
Jag gillar't!
fisk0
2007-03-19
Ja, väldigt fint foto, och otroligt bra användning av ljud. Kändes som om det lätt hade kunnat vara en film från åtminstone 50- eller 60-talet, inte en film gjord bara två år efter att ljudfilmen slog igenom på riktigt.
Östpackarn
2003-03-20
många gånger helt ljuvligt foto! vissa scener är helt klockrena.