2.7

Hamlet

Zeffirellis version av Shakespeares saga om Prinsen av Danmark. Hamlets farbror mördar hans far för att knycka kungatronen, och drottningen. Hamlet möter sin fars vålnad och börjar planerar sin hämnd.

Originaltitel Hamlet
Regissör Franco Zeffirelli
Manus Christopher De Vore, Franco Zeffirelli
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Glenn Close, Mel Gibson, Helena Bonham Carter, Alan Bates, Nathaniel Parker, Stephen Dillane, Michael Maloney, Trevor Peacock, John McEnery, Richard Warwick, Christien Anholt, Vernon Dobtcheff, Pete Postlethwaite

idaho1981
2017-04-13
Gibson som Hamlet, kan det fungera frågar man sig innan man sätter igång filmen. Svaret blir snabbt, nej, det gör det inte. Han är ok under den delen där han ska spela galen. Men jag tycker inte att han kan fånga komplexiteten i Hamlets karaktär, han blir mest storögt barnslig. Close är inte heller nån höjdare och varför Nathaniel Parker skulle få spela Laertes är oförståligt, han springer mest omkring och se lite fånig ut. Tack och lov är Bonham Carter grym som Ophelia och Bates fungerar riktigt bra som Claudius så de höjer det hela. Plus att jag gillar både exteriören och interiören, den karga lite hårda, men vackra naturen och det kalla slottet av sten.
Gigi1943
2014-02-03
Orkade fram till "gå i kloster Ofelias" sen var det nog för min del (efter ca 45 minuter). Tråk tråk tråk, men vi har väl en annan smak numera, det är bara att erkänna.
gotler
2013-01-24
Svårbedömt men misstänker att Hamlet gjorde sig bäst på scen för 400 år sedan.
2012-08-03
Den var kort och gott stentrist.
Paddyeahh
2011-12-18
Impotent.
2011-07-05
Det är mycket svårt, kanske helt omöjligt, att kombinera Shakespeares språk med film. Det blir mest pretentiöst och skitnödigt. Men replikerna är helt fantastiska, det vore lögn att förneka. (6/15)
Forrrs
2011-06-22
Hamnar i listan top 3 sämsta filmer, en dålig film baserad på en dålig teaterpjäs. Den är så sjukt ointressant så att man nästan mår illa.
Nathalena
2011-06-21
Filmen var tråkig, bara Mellan som lyste upp allting! Sån skön skådis!
andrew777
2010-12-28
Mel Gibson bra som vanligt! Filmen är helt okej!
booby
2010-09-06
Jag gillar inte riktigt att det görs på detta viset på film. Den passar bättre på en riktigt teater. Annars så känns det stelt och tråkigt och inte så mycket man tycker är sevärt. Gibson får spela ut ordentligt iaf, tänker lite på hur otroligt jobbigt det hade varit med Jim Carrey i huvudrollen.. ush