3.8

Hamlet

Hamlet får reda på att hans far blev mördad av Hamlets farbror Claudius, som gift sig med sin svägerska, Hamlets mor, Gertrud. Hamlet måste nu bestämma sig om hans ska hämnas dådet eller inte...

Originaltitel Hamlet
Regissör Gregory Doran
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare David Tennant, Patrick Stewart, Penny Downie, Oliver Ford Davies, John Woodvine, Peter De Jersey, Sam Alexander, Zoe Thorne, Ricky Champ, Mariah Gale, Edward Bennett, Tom Davey, David Ajala, Mark Hadfield, Ryan Gage, Riann Steele, Samuel Dutton

Skapad 2019-11-10 av salvatore
För de flesta är nog David Tennant och Patrick Stewart mest kända som Doctor Who och kapten Picard, och när de tillsammans medverkade i en stor Hamlet-produktion fick detta så klart en del uppmä...   Läs mer »

Engravadlax
2019-03-24
När man envisas med att göra Shakespearfilmer utan att uppdatera dialogerna, lmao.
StureStenhög
2015-05-04
Jag känner ungefär som jag brukar med Shakespeare, stundtals är det härligt att lyssna på dialogen, och visst är det kul att få se skådespelare som tillåts ta ut svängarna, men över en hel film håller det mig inte intresserad. Särskilt inte en tre timmar lång film. Att de har flyttat handlingen till någon form av modern tid har jag egentligen inget emot, det kan tvärtom vara ganska intressant, men jag ser inte riktigt poängen med det här. Jag tycker aldrig de gör någonting med det riktigt, och intrycket blir snarast lite förvirrat. Behållningen i den här filmatiseringen ligger främst i Patrick Stewarts och Oliver Ford Davies prestationer, men det räcker tyvärr inte för att jag ska se det här som en positiv filmupplevelse
mammene
2015-05-02
jag förstår att man vill göra en egen version av denna klassiker som satts upp och filmats otaliga gånger, men för mig föll den inte i smaken. Den rätta känslan för föreställning infann sig inte för mig, men jag beundrar modet att prova en modernare version.
Taandborste
2014-04-02
Även om det är långt så är det så nyskapande att det i slutändan inte alls känns särskilt långt.
ohcaptain
2012-11-18
imponerande bra skådespelarprestationer!
oktoberfrosten
2011-12-29
Långtråkig. Irriterande när folk pratar till kameran. Skum blandning av gammalt och nytt (de har super high tech kameraövervakning på slottet men den handhållna kameran ser ut att vara från typ stenåldern?!!). Dessutom tycker jag att Hamlet är en pjäs som inte fungerar så bra som film för det är fööööör mycket dialog.
Paddyeahh
2011-12-13
Skiiiitbra.
paninaro
2011-08-23
En mycket bra version av Hamlet, som jag faktiskt blev smått golvad av. Scenografin är nutida, men känns ändå tidlös, lite som om Shakespeare hade levt idag. Att Sir Patrick Stewart torde ha Shakespeare i blodet står klart för mig vid det här laget, när han talar blir replikerna till ljuv musik som får mig att glömma bort att jag inte förstår alla ord. Jag tycker även att Tennant gör en intressant och lyckad tolkning av Hamlet som lite av en deprimerad spjuver. Att höra originaltexten i sin ursprungliga form är även det intressant och de tre timmarna gled förbi som ingenting. Jag lyfter på hatten för RSC.
Khelek
2010-02-18
Väldigt bra version av Hamlet. Utmärkt skådespeleri av alla, framförallt David Tennant och Patrick Stewart.