3.1

Hamlet i affärsvärlden

Hamlet förläggs till ett gummiföretag i Finland. Kaurismäki utövar sin förmåga att ta ner detta odödliga litterära verk till jorden och avdramatisera de stormande passionerna som vi vanligtvis ser i filmatisering efter filmatisering av Shakespeares verk.

Originaltitel Hamlet liikemaailmassa
Alternativ titel Hamlet Goes Business
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Komedi, Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Esko Nikkari, Kati Outinen, Elina Salo, Kari Väänänen, Pirkka-Pekka Petelius, Esko Salminen, Puntti Valtonen, Matti Pellonpää

martineden
2015-11-25
[rek. 4] Som beundrare av Shakespeare och ett stort fan av Laurence Oliviers HALMET (1948) var jag, ärligt talat, smått skeptiskt inställd till Kaurismäkis adaption av den klassiska pjäsen. Ganska snabbt blir det dock klart att Kaurismäki gör Shakespeares drama till sitt eget och förnyar det på ett sätt som är riktigt lyckat!! Den är fylld av säregna, kaurismäkiska element och regissören visar att bardens drama lämpar sig ytterligt för samtida satir. Ytterligare en juvel av den finske mästerregissören!! Mycket bra!!
Raimo_1985
2014-08-29
Stark trea/Svag fyra på denna otroligt dialogrika Kaurismäki-film. Den var verkligen annorlunda.
Rune2000
2013-03-18
Aki Kaurismäki + Hamlet = Sant! Inte nog med det så är denna film bland de märkligaste "Hamlet"-tolkningarna som jag någonsin har sett. Sluttvisten gör filmen minnesvärd även om resten av speltiden kan ibland upplevas som seg.
hsimpson
2012-11-18
Ganska skön version! Några scener är fantastiska, och humorn är svart, subtil och ofta riktigt rolig. Stark trea, diggar Aki rätt mycket efter två filmer hittills.
PeterTheW
2012-11-18
Finns en hel del riktigt sköna scener, mycket Hitchcock-vinkningar. Tyvärr känns den betydligt längre än sina 86 minuter.
KimEkberg
2010-08-19
en härlig film med åtminstone ett gäng odödliga scener. Men inte en av Kaurismäkis bästa nej, men den håller, helt klart gör den det. mycket bra stämning också.
foppa99
2009-09-30
i mitten av Kaurismäkis-fantastisk-barometer
tandersten
2008-07-27
Bästa hamlet någonsin?
Mat1az
2008-07-15
Först känns den riktigt bra, sen går det lite ner. Slutligen är den aningen skruvad med bra vändningar i storyn. Det är inte en av Kaurismäkis bästa men den har en speciell kännsla över sig. Det är inte riktigt Kaurismäki, även fast det är det liksom. Inte den första filmen av Kaurismäki man ska se, man måste se några andra av honom före för att förstå sig på det härliga med denna film.
lehtonen
2008-07-02