2.9

Hämnaren

En ny gäst anländer till Burtons pensionat i sekelskiftets London. Till en början verkar han väldigt trevlig, men ett par incidenter får paret Burton att misstänka att han är Jack The Ripper.

Originaltitel The Lodger
Regissör John Brahm
Manus Marie Belloc Lowndes, Barré Lyndon
Genre 40-tal, Skräck, Thriller
Skådespelare Laird Cregar, George Sanders, Merle Oberon, Cedric Hardwicke, Sara Allgood, Aubrey Mather, Queenie Leonard, Doris Lloyd, David Clyde, Helena Pickard, Anita Sharp-Bolster

Mareld
2017-07-10
Fina dimmor.
pufred
2015-01-03
Bygger på samma novell om Jack the Ripper som Hitchcock's film från -27. Filmens behållning är ju Laird Cregar (som tyvärr dog efter en snabb-bantning samma år). Välfilmad, atmosfärisk, men lite synd att de skulle ha 2 affischnamn som kärlekspar istället för att fokusera på "the lodger". 3+
WaldoTrumbull
2013-03-06
Lite för mycket melodrama, lite för mycket meningslös dialog och lite för mycket sång och dans. Stundtals spännande, men spänningen bryts allt för ofta av tidigare nämnda problem. Synd, för den är riktigt snygg och har många begåvade skådespelare i ensemblen. Kunde blivit riktigt bra om man fokuserat mer på spänningen och mindre på trivialiteter.
silfo
2008-08-02
Ganska tillrättalagd historia, men kul att se mimspel och sånt.
Jake2
2006-11-22
John Brahms suggestiva historia om Jack Uppskäraren är en nyinspelning av en Hitchcock film från 20 -talet. Skickligt regisserad och Laird Craigar är obehaglig i huvudrollen. Fotot är stämningsfullt. Stark fyra.