2.2

Hämnd från andra sidan

En änka och två av hennes vänner terroriseras av en religiös sekt som håller till i grannskapet och leds av hennes döde makes far.

Originaltitel Deadly Blessing
Regissör Wes Craven
Manus Wes Craven, Matthew Barr, Glenn M Benest
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Sharon Stone, Ernest Borgnine, Lois Nettleton, Jeff East, Michael Berryman, Maren Jensen, Susan Buckner, Lisa Hartman, Colleen Riley, Douglas Barr

Kriffot
2015-08-31
Usch trist! Slutscenen är det enda med lite riv i!
idd
2015-08-31
Nån enstaka medioker scen utblandat med en å en halv timme skit.

2015-08-05
Wes Craven gör en rätt okej och stämningsfull film. Manuset känns aningen spretigt. Sharon Stone hade några år kvar till toppen av sin karriär som skådespelerska. Småtrevlig film. 4/10
ItalyErik
2014-08-11
Stämningsfullt av Craven. Snygg symbolik och läskiga sektmedlemmar. Måhända en underlig twist på det hela.
SilkyMoll
2013-09-06
Helt okej egentligen, gillar myskänslan men det hade behövts lite mer av...något.
martineden
2013-09-05
[rek. 2] He he, ja det här var ingen höjdare. Dock som finns det en viss charm i dess uselhet. Skådespeleriet är ojämnt med undantag för Borgnine som fungerar väldigt bra. Dialogen är, bokstavligt, skrattretande eller snarare skrattframkallande; "So you want me to leave JUST because you can't find the murderer?". Tycker personligen att detta är ett ypperligt skäl. Det finns dock en charm och även om det blir ett par skratt p g a oavsiktliga skämt så är den ändå helt okej. Det finns ju faktiskt filmer som är så usla att man inte ens kan skratta åt dem. Sådär/Helt okej. 2.
SaraBro
2013-03-25
Den hade varit HELT ok om det inte var för slutet. Jag fick en chock!
C_Gable
2012-12-27
Bra film men måste hålla med föregående medlem om att slutet drar ner betyget.
StureStenhög
2012-12-13
Ja jävlar ja, det här manuset hade man ju velat läsa. Om det nu ens fanns nåt, jag skulle inte bli helt förvånad ifall de bara improviserade fram allt på plats. Det är verkligen en sån där rulle som inte kan bestämma sig för vad för slags skräckfilm den vill vara, man bara öser på med så många saker som kan tänkas vara otäcka som man överhuvudtaget kan komma på. Få händelser i filmen har speciellt mycket med nåt annat som händer att göra, och när förklaringen sen kommer i slutet så förklarar det inte speciellt mycket alls. Mer komiskt än otäckt blir det också överlag, men badkarsscenen är nog min värsta mardröm, så den känns lite. Det är ju ändå Wes Craven som står för regin, så flera scener är fortfarande ganska kompetent regisserade, men det bidrar bara till att filmen känns så svårdefinierad. Lite gillar jag ju det här trots allt, det är ändå charmigt underhållande, betyget kan dock inte gärna bli mer än en stark tvåa, men filmen kan helt klart rekommenderas till skräpfilmsfantasten
kruxz
2012-02-24
En sevärd och relativt välgjord semi-slasher av den överskattade och ofta väldigt mediokra regissören Wes Craven. Den är dock till en stor del en typisk Craven-rulle, och lider således av idiotiska karaktärer och de vanliga, tråkiga klyschorna. Filmen tar sig självt allt för seriöst, men blir trots det aldrig sådär härligt ostig som dessa 80-talsslasher brukar (och i många fall bör) vara. Men som sagt, sevärd är den, och stundtals ganska spännande. Slutet är aningen förutsägbart, men ändock mycket underhållande.