2.4

Hämndens dal

I hela sitt liv har Owen städat upp efter sin ohängde bror Lee, och tagit hans parti. När Lee gör en ung kvinna gravid skyller han dock ifrån sig på sin bror och uppmuntrar kvinnans bröder till att ta ut hämnd på Owen.

Originaltitel Vengeance Valley
Alternativ titel De våldsammas dal
Regissör Richard Thorpe
Manus Irving Ravetch
Genre 50-tal, Western
Skådespelare Burt Lancaster, Robert Walker, Joanne Dru, Sally Forrest, John Ireland, Carleton Carpenter, Ray Collins, Ted de Corsia

goeran
2018-11-07
Richard Thorpes Vengeance Valley från 1951 är väl ingen omistlig western men Burt Lancasters och Robert Walkers medverkan lyfter ändå filmen till acceptabel nivå (den duger gott för en stunds underhållning). Snyggt foto i technicolor.
KyLLo
2018-11-01
Den här gillar jag skarpt. Bra variation, vilket är ovanligt i genren. Det är boskapsskötsel, storaffärer, maktspel, kärlek, hämnd och rafflande uppgörelser med både slagsmål och pang-pang. Stark trea.
Rele
2018-10-03
En så där western. Manuset och regin håller inte så hög nivå. Lancaster kunde inte höja betyget från en tvåa.
Zebulonm
2015-05-18
Nja. Den e sådär.....
henrikkraus
2008-04-14
walker och fotot räddar denna alternativ-västern, jag riktar även ett tack till filmtipsets synopsis som klargjorde en del i intrigen...
Kurosawafan
2008-01-06
såg om den UTAN att känna igen den, måsta ha blandat ihop med annan film, detta var en OK 3:a
Bomkia
2007-02-24
Till skillnad från andra tycker det är Walker som funkar bäst i denna western. Funkar till en gräns. 3-
kdd
2007-01-21
otroligt ointressant och dålig på alla sätt!
Unleashed747
2006-08-22
Medelmåttig western. Robert Walker känns inte rätt i sin roll, men Lancaster och Ireland är bra. Intrycket av filmen försämrades säkerligen av att jag såg filmen via en mycket dålig dvd-utgåva där ljudet och bilden var långt ifrån synkat.
Kurosawafan
2005-05-12
svag 3:a, inte mycket att hänga i julgranen , segt, oengagerande, kanske tom är en tvåa