3.2

Hämndens skugga

Film noir. Lt. Diamond beordras att avsluta sin bevakning av den misstänkte maffiabossen Mr. Brown eftersom det kostar för mycket och inte ger några är resultat. Diamond gör ett sista försök att finna bevis mot Mr. Brown genom att gå till hans flickvän Susan Lowell.

Originaltitel The Big Combo
Regissör Joseph H Lewis
Manus Philip Yordan
Genre Film-Noir, Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Cornel Wilde, Richard Conte, Jean Wallace, Brian Donlevy, Lee Van Cleef, Ted de Corsia, Robert Middleton, Earl Holliman

goeran
2019-04-19
Joseph H. Lewis The Big Combo från 1955 är film noir när den är som bäst; dramatisk handling, rapp dialog och helt lysande närmast fulländat svartvitt foto. Bland skådespelarna märks särskilt Richard Conte; han är som klippt och skuren för rollen som maffiaboss.
Tonti
2018-11-18
Extremt stylish film, och man börjar ju fatta att John Alton på foto betyder ungefär lika mycket som vilken regissör som står bakom när det kommer till noir. Det här är liksom på en nivå att den råa skönheten i bilderna är helt oantastligt mästerlig. De två sekvenserna som involverar hörapparaten är ju också outstanding. Sen finns det andra filmer i genren som har mer att säga och överraskar mer i och för sig.
dudson
2018-03-23
Riktigt hårdkokt crime Noir med elaka gangsters. fr. a Mr Cleef. Satans hårding i denna.& Klassiskt snut porträtt. Och nervsvaga kvinns. Är väl inget mästerverk egentligen. Men håller intresset uppe. Ändock"
Bomkia
2017-06-28
Nästan för melodramatiskt, men jag gillade verkligen Richard Conte som den onde Mr Brown. 3+
eriqk
2016-07-14
Hehe, kul med en svensk karaktär som dessutom pratar lite svenska..
Astrojacob
2015-12-20
Cornel Wilde tyvärr för soft o fel i rollen men annars en cool och skön noir med gott tugg o underbar stämning. Stark Fyra.
TheJack
2014-12-28
Trumsolon som tortyrredskap - det gäller att passa sig för femtiotalsgangstrar. Manuset är ganska klumpigt, men fan så snygg den var. Och hård förstås.
Rune2000
2014-01-08
En ganska standard 50-tals film-noir även om det fanns några riktigt minnesvärda scener som till exempel Mr. Browns uppgörelse med Fante och Mingo eller tortyrscenen med hörapparaten. Filmens största brist är att huvudrollen spelas av det intetsägande Cornel Wilde som saknade inlevelsen i rollen som Lt. Diamond. Bra film men ingen som jag förmodligen kommer att se om.
johnaleks
2012-09-18
Conte var bra men i stort sett allt annat sög ju
PeterBeer
2010-03-25
Förstår inte riktigt hur den fått kultstatus