2.8

Hamnstad

En ung kvinna vantrivs med att bo hos sin mor. En kväll på dansbanan träffar hon en man som förändrar hennes liv.

Originaltitel Hamnstad
Alternativ titel Port of Call
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman, Olle Länsberg
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Bengt Eklund, Sif Ruud, Nine-Christine Jönsson, Berta Hall, Mimi Nelson, Birgitta Valberg, Harry Ahlin, Nils Hallberg, Sven-Eric Gamble, Hans Strååt, Erik Hell, Yngve Nordwall, Torsten Lilliecrona

KimEkberg
2019-01-11
fina hamnmiljöer och bra socialrealistisk edge. Lite segt blir det dock emmellanåt, hade kunnat vara mer av ett kraftpaket raktigenom. greppet med dvd-meny-inspirerad musikläggning fortsätter gå igen i tidiga bergman, en liten slinga som spelas, pausar kommer tillbaka. det är bra.
Raimo_1985
2018-04-20
Andra titten och svaga fyran står fast.
emilstjernholm
2017-04-19
Väldigt sentimental historia. Några snygga bildlösningar (gillar öppningsscenerna i hamnen) men i övrigt statiskt och konventionellt. Musiken kändes malplacerad.
UFO_lars
2015-07-18
Stabilt drama av Bergman som blandar drama och kärlek med samtidsrealism. Som vanligt belyser Bergman kärlek från olika håll och problematiserar på ett intressant sätt.
Albion
2015-07-01
Trevligt tidsavtryck från intressanta miljöer. Tyvärr så är handlingen eller åtminstone utförandet alldeles för överdramatiskt och Eklunds karaktär förstår jag mig inte på helt enkelt. Betyget blir en stark 2;a
Raimo_1985
2015-06-08
Riktigt bra av tidiga Bergman. Ser gärna mer av hans tidiga grejer nu :) Slarviga hopp mellan tillbakablickar och det aktuella. Svag fyra.
daniel77
2015-01-20
Ett fall bakåt. Oengagerande, både vad gäller karaktär och historia. Nästan så att en saknar Birger Malmsten, fast en varit lite trött på honom strax innan...
Ola_Schubert
2011-12-03
Nä, fotot har inte utvecklats än och historien är väl inte så där superengagerande. Men å andra sidan så finns där ett socialt patos. Dessutom så får man veta lite om flickans uppväxt och vidare förhållanden. Så det får bli en stark tvåa i betyg. Duger stöunderhållning i nödfall.
carpeominous
2008-03-29
En vacker film och relativt bra och tung, med tanke på att den är från början av hans skapande. Jag känner dock inte lika starkt för denna, som jag gör för så många andra Bergmanfilmer, men den har dock ett väldigt vackert fotosom inte kan undgå någon åskådare.
Andravåningen
2008-02-14
Den tidigaste verkligt minnesvärda Bergmanfilmen. Underbart fånig ibland, oväntat tung i andra scener (återblickarna på fosterhemstiden hör till höjdpunkterna och Mimi Nelson kan ju sina grejer). De många ljusa utomhusscenerna och hamnmiljön är befriande.