3.1

Hamsun

Filmen skildrar den norske författaren Knut Hamsuns liv från 1936 till hans död. Hamsun var en av de få författare i Europa som öppet stödde nazisterna under andra världskriget. Efter kriget anklagar den norska regeringen Hamsun för landsförräderi.

Originaltitel Hamsun
Regissör Jan Troell
Manus Madeleine Fant, Thorkild Hansen, Jan Troell, Per Olov Enquist, Marie Hamsun
Genre Biografi, Drama, Krig, 90-tal
Skådespelare Max von Sydow, Ghita Nørby, Anette Hoff, Gard B Eidsvold, Eindride Eidsvold, Åsa Söderling, Sverre Anker Ousdal, Erik Hivju, Edgar Selge, Ernst Jacobi, Svein Erik Brodal, Per Jansen, Jesper Christensen

andmoreagain
2018-12-02
För tråkig och då blir 157 min väldigt långt. Max är ju bra och jag antar att man fick en förklarande bild av "nazisten".
Ehrmann
2013-05-26
Fantastiskt foto verkligen! Bland det bästa jag sett, helt klart. Manuset av Enqvist hade kunnat vara bättre, andra halvan av filmen kändes det stundvis som om man hade försökt få in mer handling än vad filmen hade utrymme för. Vissa delar hade helt klart kunnat klippas bort, utan större skada. Musiken av Arvo Pärt passar bra, gör sig framför allt bra i film. Strålande skådespelarinsats av Sydow! Han bär faktiskt upp stora delar av filmen helt själv.
Dutch
2011-11-18
Sjuk bra insats av Sydow.
foppa99
2011-11-03
det e inte ofta jag sett en sådan prestation som MvS levererar här. bra film
KAVRING
2009-12-28
Ghita Nørby är mycket bra!
KimEkberg
2009-12-06
den här gillade jag faktiskt ganska mycket, Von Sydow är bra som fan, och alla pratar olika språk (fast det är roligt). men mot slutet blir det långt och lite trist.
Tonti
2009-12-05
En lite väl lång men faktiskt rätt bra och intressant film. Den har givetvis sina brister men på det stora hela är den klart sevärd.
thefox
2009-12-02
Väldigt lång, men jag är också väldigt förtjust i den problematik som Troell verkar digga
resegaranti
2009-08-30
Det känns som ett fantastiskt manus, men Troell är som vanligt en helt eländig regissör! Han gör allt evighetslångsamt och distanserat.
slitenskiten
2009-02-21
Klart Hamsun år en favorit. Detta är nog det verk som fick mig att börja läsa honom också. En mycket melankolisk skildring av Hamsuns röriga liv och dess kontroverser.