3.7

Han som drar veven

Buster köper en kamera och vill bli kameraman så att han kan komma nära den vackra Sally som jobbar på ett filmbolag.

Originaltitel The Cameraman
Alternativ titel Kameramannen, Kanonfotografen
Regissör Buster Keaton, Edward Sedgwick
Manus Byron Morgan, Lew Lipton, Richard Schayer, Clyde Bruckman, Joseph Farnham
Genre Familjefilm, Komedi, Romantik, Drama, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Buster Keaton, Marceline Day, Harold Goodwin, Sidney Bracey, Harry Gribbon

Ful_fisk
2019-02-13
Har hållit inne denna alldeles för länge, så skönt att jag äntligen satte mig ner och såg den! Inte bland Busters främsta, dock. Här finns gott om höjdpunkter, men med temat hade jag nog väntat mig något lite mer i stil med Fart, flickor och faror... Men detta är dock ändå klart sevärt och med många suveräna sekvenser. Keaton var ett sant geni!
2017-10-30
Tsurugi
2017-09-10
Ganska svag trea, vissa delar som är meningen ska vara roliga är det inte alls i min mening, exempelvis en scen Keaton och en annan karaktär byter om till baddräkt i samma lilla rum. Rätt charmig men lite väl lång i mitt tycke.
hestret
2013-07-29
Är lite delad inför den här filmen. Å ena sidan tycker jag att Keatons framträdande var lite mer tillbakadraget och samlat här (kanske på grund av studiokontrollen som kom med den här filmen?), vilket jag faktiskt gillar. Vi bjuds på ett par fantastiska scener, ett hejdundrande slut, en otroligt härlig sekvens i en gammal Yankee Stadium och en, för eran sällsynt, utmärkt kärlekshistoria. Det känns generellt sett lite mer moget än hans tidigare verk i dessa avseenden. Som vanligt får vi ett utmärkt kameraarbete. Samtidigt tycker jag det finns en del negativa saker också. Apan till exempel är ju fantastiskt tråkig. Jag tycker också stora delar av första halvan av filmen är lite seg. Betyget blir till slut en stabil fyra.
Astrojacob
2013-06-25
Ren Filmhistoria... Romantiskt mästerverk som blev en skola för massor av efterföljare. Stoneface var ett geni. FEMFEMFEM555.

2012-08-25
Han är precis som mig, det finns så mycket i karaktären som också finns i mig. Jag kan inte stå emot filmerna.
kakbakarn
2012-01-16
Buster är så söt när han är kär! Och älskvärd är ju bara förnamnet.
sunvalley
2012-01-14
Efter en fin inledning står filmen och trampar ett tag, men den sista halvan är fantastiskt bra.
Paddyeahh
2010-12-19
Så underbar!
Avtalet
2010-10-31
Faktiskt snäppet bättre än "Steamboat Bill" som jag minns! Det var några år sedan men jag skrattade så ögonen blev blöta minns jag!