3.3

Händelse vid bank

Två män står och pratar utanför en bank när en moped med maskerade män närmar sig. Baserad på en verklig händelse.

Originaltitel Händelse vid bank
Alternativ titel Incident by a Bank
Regissör Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Genre Drama, Kortfilm, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Lars Melin, Henrik Vikman, Bahador Foladi, Leif Edlund, Rasmus Lindgren, Per Olof Albrektsson

snubbel
2016-01-11
På SVTPlay till 28 jan
filmfreak1
2014-11-10
Hatar att betygsätta kortfilmer, men ibland gör jag det ändå. Det är ju ändå Ruben Östlund..
AlbinWesley
2014-08-20
Tycker den är helt fenomenal och fyran hade varit given om det inte vore för en detalj som skaver. Att inleda med förtexten att det är en rekonstruktion av en händelse i centrala Stockholm, och sen låta hälften prata göteborgska känns inte så genomtänkt. Hade förtexten varit formulerad annorlunda...
Darn
2014-08-18
Helt ok, som kortfilm betraktat. Lite som en lätt introduktion till Östlunds värld.
Salvation_Mind
2014-06-09
Har svårt att bli engagerad så det var en tråkig kortfilm och udda kamera vinkel som vanligt när det gäller Östlund.
BarryHero
2014-04-24
Haller med ovriga kommentarer om att det blir lite for overtydligt och for mycket mot slutet med dialogen. I ovrigt riktigt imponerande att fanga allt i en tagning och intressant kameraarbete.
Raimo_1985
2014-02-12
I mångt och mycket klockrent som varje gång hittills, från Ruben Östlund. "Vad fan håller de på med??`" "Vad fan är det som händer??"
Stargazed
2012-09-07
Ja, så där kan folk reagera när de blir chockade. Var det något mer du ville visa Ruben? Enligt mig rätt intetsägande film.

2012-02-05
Mycket bra i vanlig ordning när det gäller Östlund. Dock som någon redan har påpekat så funkar det betydligt bättre i långfilmsformat.
MrAnderssonz
2011-12-06
någon som vet var man kan se den?