3.3

Händelse vid bank

Två män står och pratar utanför en bank när en moped med maskerade män närmar sig. Baserad på en verklig händelse.

Originaltitel Händelse vid bank
Alternativ titel Incident by a Bank
Regissör Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Genre Drama, Kortfilm, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Lars Melin, Henrik Vikman, Bahador Foladi, Leif Edlund, Rasmus Lindgren, Per Olof Albrektsson

sunvalley
2011-11-21
Alltså, en mobilkamera för flera tusen som inte ens går att zooma med. Vafan, ska det vara på det här viset!
Metrex
2011-09-18
Slutet kunde han gott skippat, blev på tok för övertydligt.
paninaro
2011-09-12
Jag gillar vad Östlund vill säga och formatet han använder för att säga det. Som i hans andra filmer så finns det en del under ytan att fundera på om man känner för det, även om det här så klart är i skala mindre.

2011-09-10
Realistisk - vill gärna se mer av Östlund
#54
2011-01-01
Snyggt.
TobiasRydén
2010-12-19
Östlund är nog ett geni.
Sokkan
2010-12-17
Älskar Östlund på ett väldigt homoerotiskt sätt.
lekke
2010-12-17
En typisk Östlundare. Hans verk gör sig dock bättre i långfilmslängd.
thebully
jävla pajas rånare
annihilat0r
2010-12-17
"Rolig i all sin enkelhet." "Delvis helt vansinnigt rolig." Skojar ni? Förstår ni inte? Ser ni inte problematiken? Alltså, denna film slår både "Scen nr: 6882 ur mitt liv" och "Nattbad" - de tidigare kortfilmerna jag sett av Ruben. Varför det då? Här får vi en ärlig show av den trångsynthet som präglar den generella svensken. Det är storartat verkligt - och tragiskt. Rädslan är så obefogat stor - och att "gå vidare" så obefogat lätt. Samtalet efter showen gör mig nästan illamående.. Alltså, öppna ögonen Sverige! Se världen ur ett större perspektiv än mobiltelefoner. Brutalt ärligt och väl sammansatt film - baserat på en verklig händelse! Klockrent VG! - Ett utdrag av Rubens egna tankar om publicerandet av filmen: "Eller det som en vän till mig påpekade då han fick höra om händelsen för första gången. Det stora känslomässiga gapet som uppstod så fort situationen började lugna ned sig. Där befann sig rånaren med ansiktet nedtryckt mot asfalten, antagligen i sitt mest dramatiska ögonblick någonsin. Vår vardag fortsatte som om ingenting hade hänt."