3.2

Häng dom högt

Ett gäng tar fast fel man och lynchar honom. De tror att han dör men har fel. Snart är han dem hack i häl och vill ha hämnd...

Originaltitel Hang 'em High
Regissör Ted Post
Manus Leonard Freeman, Mel Goldberg
Genre Drama, Kriminalare, Western, 60-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Ed Begley, Inger Stevens, Pat Hingle, Ben Johnson, Dennis Hopper, Bruce Dern, Charles McGraw, Ruth White, Mark Lenard

RustyFilm
2022-10-29
I Sverige peakade nog vilda västerngenren under 50–60 talen. Detta med en extra stor topp i mitten av 60-talet då Sergio Leone kom med sina tre spagettiwesterns alla med Clint Eastwood i huvudrollen (men med olika karaktärsnamn). Den här kom ett par år efter spagettitoppen och med amerikansk regi (Ted Post). Jag tycker att både Ted Post och ”Klintan” trampar på snyggt i Leones fotspår här. Speciellt under första halvan av filmen ser det väldigt bra ut, under filmens andra halva sjunker tyvärr kvalitén rejält. Och här i slutet av 60-talet dalade nog hela vilda västerngenren.
Misslovemovie
2019-07-21
Clintan är cool som vanligt men detta är inte hans bästa rulle.
2017-08-02
Inte den bästa westernfilmen men långtifrån den sämsta.
dudson
2016-02-06
Egentligen bra men den segar på rätt rejält efter ett tag. Sen kändes det som filmen mest handlar om moraliskt rätt eller fel med hängning 2+
2014-11-02
Eastwoods första western på amerikansk mark håller inte riktigt fullt ut och slutar alldeles för tidigt. Skådespelarna gör sitt bästa och kända framtida storstjärnor som tex Dennis Hopper dyker upp i småroller. Det är dock svårt att inte gilla en western med Clintan.
LTT86
2014-07-03
Den här filmen hade funkat fint om man hade fått längre tid i fängelse och när han åker ut för att leta efter männen. För jag finner nästan en halvtimme av slutet så seg, blev väldig enkelt snabbt.
idd
2014-05-28
Tappar sista halvtimmen..
itne
2013-12-06
Även om jag gillar western och Clint Eastwood så fick den bara en trea. För det är inte en av de mest välgjorda eller mest underhållande filmer jag sett. Ta bara detta att kvinnorna är sminkade enligt högsta mode när filmen splades in å inte när filmen utspelar sig, på 1800-talet. Men den slår Clintanwesternfilmerna där skådespelarna är dubbade! :) Filmen underhöll mig i alla fall i går kväll!
Berniey
2013-04-26
Kändes som en western på rutin o det är så där lagom tråkigt.
Jonatoon
2012-11-10
Asch, funkar väl, men noname-serien är bättre