3.2

Häng dom snabbt

Roy Bean bygger upp en stad mitt i ödemarken där han själv är domare och stiftar sina egna lagar.

Originaltitel The Life and Times of Judge Roy Bean
Regissör John Huston
Manus John Milius
Genre Western, Romantik, Komedi, 70-tal
Skådespelare Paul Newman, Stacy Keach, Ava Gardner, Jacqueline Bisset, Tab Hunter, John Huston, Victoria Principal, Anthony Perkins, Ned Beatty, Roddy McDowall, Anthony Zerbe, Richard Farnsworth

DonActive
2014-08-17
Underhållande och bitvis annorlunda western. Skitig, dammig och stollig. Men det funkar bra. Kanske några minuter för lång. En stark trea.
2013-12-10
Första tio är så underbart skitiga och kompromisslösa att de skulle göra vilken italiensk western-regissör som helst avundsjuk. Sedan kommer Anthony Perkins och dominerar i tio minuter. Därefter är det spridda skurar, i en väldigt spretig och rätt så medioker film, som med mycket glesa mellanrum faktiskt har något vettigt att säga. (8+/15)
ClintanTheKing
2013-10-12
En väldigt underhållande western-film. Paul Newman är utmärkt i huvudrollen och också helt rätt val för den rollen. Filmen är lite oklar när det gäller vägandet mellan allvar och komedi vissa gånger men allt som allt är den underhållande och innehåller utöver Newman flera bra skådespelarinsatser. Sevärd !
tpb
2012-08-13
Jag älskar ju Newman så jag är förstås partisk.
Lyndon
2008-01-24
I Mytologiserandet, humorn och i den episka berättarstilen påminner den om Arthur Penns "Little Big Man", en annan suverän western från samma tid. Det här är dock mer skruvat och moralen lyser helt med sin frånvaro, trivsamt nog.
Mikka
2005-08-19
Härlig film! Stark trea, rekommenderas.
fridenpaden
2004-05-19
En mycket bra film, annorlunda western.