2.6

Bödelns hus

På Irland närmar sig den mäktige och hårdföre domaren James O'Brien döden. Hans sista stunder fylls av djup ånger och fruktansvärda hallucinationer föreställande alla de han skickat till galgen. Som en sista önskan ber han sin dotter Connaught att gifta sig med den insmickrande och ondskefulla diplomaten D'Arcy, för att säkerställa hans livsverks fortlevnad. Connaught är egentligen kär i bondsonen Dermot och faderns påbud leder därför till en bitter kärlekstriangel. Samtidigt har en efterlyst irländsk frihetskämpe, som under flera år - för att undslippa den brittiska herraväldsmaktens rättsväsende - verkat som officer i den franska arméns posteringar i Algeriet, vid namn "Citizen" Hogan återvänt till hemlandet för att utkräva hämnd mot D'Arcy, då denne efter en kärlesaffär med Hogans syster i Paris hänsynslöst lämnat henne och drivit henne till självmord.

Originaltitel Hangman's House
Alternativ titel För kärlekens skull
Regissör John Ford
Manus Philip Klein, Willard Mack, Marion Orth
Genre Drama, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Victor McLaglen, June Collyer, Earle Foxe, Larry Kent, Hobart Bosworth, Joseph Burke

AirikrStrife
2013-08-13
började riktigt bra som en gotisk melodram men svävade bort lite och utvecklingen av intrigen blev inte så bra.
goeran
2010-07-02
Ett underhållande romantiskt drama även om storyn kanske är lite forcerad. Victor McLaglen och June Collyer är riktigt bra.