3.2

Hanna

En tonårig flicka har uppfostrats av sin far att bli den perfekta mordmaskinen. Efter ett liv i den finska vildmarken låter hon sig fångas av den hänsynslösa underrättelsetjänst som jagar fadern. Allt i ett försök att komma åt den agent som mördade hennes mor.

Originaltitel Hanna
Regissör Joe Wright
Manus Seth Lochhead, David Farr
Genre Action, Thriller, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Saoirse Ronan, Eric Bana, Cate Blanchett, Olivia Williams, Jason Flemyng, Jessica Barden, Aldo Maland, Vicky Krieps, John Macmillan, Tom Hollander, Sebastian Hülk, Joel Basman, Jamie Beamish, Tim Beckmann, Gudrun Ritter, Michelle Dockery, Mohamed Majd

Skapad 2019-11-08 av TimBuckley
Få är de gånger som sannolikt går att räkna på händer och fötter när den intelligensbefriade adrenalinets trumma har slagit så pass högt och hårt så att hjärtslagen har lurat sig in till...   Läs mer »

Dele
2020-04-07
Ganska tunt underhållningsvåld i försök till cool förpackning. Ett par snygga moment till trots fångades jag inte av estetiken och stämningarna. Kvar blir då en ganska platt upplevelse.
bunnykin
2019-06-28
Alltså, det fanns verkligen förutsättningar för att det skulle kunna bli riktigt bra, men det finns flera "varför i hela friden gör hen så...?" att det inte håller ihop. Det var dock tillräckligt underhållande för att få godkänt.
Engravadlax
2018-07-09
Ganska hamfistat manus, en del amatörmässigt skådespel, och musiken kunde ha varit roligare. Annars lite visuellt engagerande ändå.
Litsne
2017-09-22
Det kändes inte som om något hände i filmen. Actionsekvenserna blev mycket sämre pga det dåliga soundtracket. Jag får känslan att regissören försökt att göra en konstnärlig film, men enligt mig misslyckats. 2+.
supermancover
2017-05-05
Hade rätt höga förväntningar och blev ganska besviken. Den är verkligen fantastisk bitvis, men den saknar något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kan inte sätta högre än en trea på detta, tyvärr.
WillyV
2016-08-14
Fungerar helt okej såväl som action som drama. Trion som leder ensamblen är garanter för detta. Funderar man så hittar man snabbt luckor och dumheter i manus, så något annat än en trea är omöjligt.
annchen81
2016-03-11
Egentligen lite för våldsam för min smak men gillar den ändå. Att vara så förberedd och ändå oförberedd på livet. Hanna spelas väldigt bra.
Grillo
2016-03-10
Blir tyvärr fånigt på fel sätt ibland men det mesta funkar. Man vill dock veta mer medan filmen är helt fokuserad på action med undantag för några få lugna ögonblick med den brittiska familjen. Svag trea.
slyntyg
2015-08-21
Jag tänkte ge den en trea och sen mindes jag slutet.
2015-07-21
En enormt fräsch hjärndöd action. Kvinnlig mördarmaskin är inte nytt men fortfarande inte särskilt vanligt. Att kvinnan dessutom är väldigt ung är ännu mindre vanligt. Men det stoppar inte där. Nya och fräscha miljöer, inga jävla biljakter, sparsamt med pang-pang och absolut ingen vapenfetischism. Inga evighetsslagsmål, inga machogubbar med hårdkokta oneliners, ytterst låg sexfaktor och inte heller någon flashig CGI. Detta till trots är det fortfarande en högklassig hjärndöd action. Synd bara att Ronan springen så jävla fult. Några svackor och avsaknaden av ett rejält klimax omöjliggör överbetyg - men bra är det! (9/15)