BETYG
3.2
av 5
3.2
av 5
Hanna
En tonårig flicka har uppfostrats av sin far att bli den perfekta mordmaskinen. Efter ett liv i den finska vildmarken låter hon sig fångas av den hänsynslösa underrättelsetjänst som jagar fadern. Allt i ett försök att komma åt den agent som mördade hennes mor.
Originaltitel | Hanna |
Regissör | Joe Wright |
Manus | Seth Lochhead, David Farr |
Genre | Action, Thriller, Äventyr, 2010-tal |
Skådespelare | Saoirse Ronan, Eric Bana, Cate Blanchett, Olivia Williams, Jason Flemyng, Jessica Barden, Aldo Maland, Vicky Krieps, John Macmillan, Tom Hollander, Sebastian Hülk, Joel Basman, Jamie Beamish, Tim Beckmann, Gudrun Ritter, Michelle Dockery, Mohamed Majd |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 4626 |
Filmnummer | 86365 |
Recensioner
Få är de gånger som sannolikt går att räkna på händer och fötter när den intelligensbefriade adrenalinets trumma har slagit så pass högt och hårt så att hjärtslagen har lurat sig in till... Läs mer »
Kommentarer
Jag tänkte ge den en trea och sen mindes jag slutet.
En enormt fräsch hjärndöd action. Kvinnlig mördarmaskin är inte nytt men fortfarande inte särskilt vanligt. Att kvinnan dessutom är väldigt ung är ännu mindre vanligt. Men det stoppar inte där. Nya och fräscha miljöer, inga jävla biljakter, sparsamt med pang-pang och absolut ingen vapenfetischism. Inga evighetsslagsmål, inga machogubbar med hårdkokta oneliners, ytterst låg sexfaktor och inte heller någon flashig CGI. Detta till trots är det fortfarande en högklassig hjärndöd action. Synd bara att Ronan springen så jävla fult. Några svackor och avsaknaden av ett rejält klimax omöjliggör överbetyg - men bra är det! (9/15)
Väldigt bra och väldigt sevärd film med underbar regi, underbar musik och riktigt fina prestationer från Blanchett, Bana och Ronan. Det enda som hindrar mig från att utdela full pott är en svagare(i relation tilll övriga delarna av filmen d.v.s) period från det Hanna har rymt och en bit framåt och som tidigare nämnts att Hannas förmågor som "mördarmaskin" endast sparsamt uppvisas.
Jag håller med om att Saoirse gör en stark prestation. Men vad hjälper det när filmen är platt skräp. Om de bara stannat vid stilen från början, så hade det blivit en utmärkt action, men istället så söker sig filmen mot någon sorts dramatiserad spionthriller. Fast utan vändningar, utan djup och utan spänning.
En film med spänning och våld, men inget för mig. Några bra skådespelare räddar inte den här filmen. Jag ger en tvåa.
Jag har ALDRIG läst en kommentar som varit så klockrent lik mina egna tankar om en film som Andreas_ översta stycke om "Hanna": "Bra potential som tyvärr inte lyckas uppfyllas. Det är alldeles för mycket logiska luckor eller "plot holes" för att denna film ska vara värd ett högre betyg. Det finns en hel del positivt i filmen men samtidigt väldigt mycket negativt som i t.ex logiken som det så ofta missas i. Jag vet inte riktigt vad regissören vill säga med att utelämna så mycket logik som han gör här, kanske tänker han att detta ska vara en film där man bara stänger av hjärnan och följer med i åkturen, men tyvärr går inte ens det när det är så uppenbart dåliga ologiska luckor hela tiden." Instämmer till 100%, orden skulle lika gärna kunna vara mina egna. Även att Saoirse Ronan är filmens absolut i särklass största höjdpunkt instämmer jag med. Innan jag såg filmen kikade jag mina vänners betyg, allt från 1-5 var satt, och skall jag vara ärlig förstår jag båda "lägren", mitt egna betyg hamnar dock någonstans i mitten då jag anser den vara godkänd (runt 2½). Betyget vill jag nästan höja ett snäpp pga Saoirse Ronans skådespel och Tom Hollanders URSKÖNA karaktär Isaacs tillsammans med de Europeiska miljöerna. Fick ett starkt sug under filmens gång att se (mer) tyska filmer, har sett så få.
Bra potential som tyvärr inte lyckas uppfyllas. Det är alldeles för mycket logiska luckor eller "plot holes" för att denna film ska vara värd ett högre betyg. Det finns en hel del positivt i filmen men samtidigt väldigt mycket negativt som i t.ex logiken som det så ofta missas i. Jag vet inte riktigt vad regissören vill säga med att utelämna så mycket logik som han gör här, kanske tänker han att detta ska vara en film där man bara stänger av hjärnan och följer med i åkturen, men tyvärr går inte ens det när det är så uppenbart dåliga ologiska luckor hela tiden. Men vad är då positivt? Jo vi kan börja med att säga att detta är inte någon helt vanlig agentaction film, utan faktiskt gjord på ett ganska snyggt sätt, lite konstnärligt faktiskt, och jag tycker att valet av musik är klockrent i alla scener, chemical brothers musik passar in perfekt till stilen på filmen, och sedan har vi ju då skådisarna som är helt lysande allihop, Eric Bana och Cate Blanchett är som vanligt suveräna, om man bortser från Cate Blanchett försök till Amerikansk dialekt, men annars perfekt i skurkrollen. Men det är unga Saoirse Ronan som stjäl showen här, och äger verkligen huvudrollen, hon är fullkomligt fenomenal och borde ha fått en oscar för sin rolltolkning av Hanna, och det är mycket tack vare henne som jag inte totalsågar filmen, hon äger verkligen varenda bildruta hon är med i och är så totalt trovärdig att filmen höjs ett par snäpp extra endast för henne, mycket bra gjort vill jag säga. Betyget blir dock en svag 3:a för alla logiska missar, men klarar sig ändå undan 1:an och 2:an tack vare skådisarna, musiken och fotot, det är många scener som är riktigt läckert filmade.
Mittendelen är bra, men sedan blir det, trots snygga miljöer, lite opersonligt och platt. Svag trea.
Bourne möter bröderna Grimm. Att filmen kombinerar sagans narrativ med spionaction är genomgående i filmens symbolik. Vilket också förklarar de stiliserade karaktärerna. Vackert genomfört, även om jag kan tycka att det finns något kliniskt över filmer som är så skarpt konceptualiserade.
90-talet ringde, de vill ha sina tyska skurkar tillbaka. Första 30 är väldigt bra sen visar det sig att filmen är ett försök att göra en bourne film i tarantino stuk. Gillar det inte.