2.6

Hannibal

Vi befinner oss 200 år före Kristi födelse i en tid då Rom är på väg att bli en dominerande supermakt. Ingen vågar sätta sig emot Roms tyranni. Men det finns en man som är förutbestämd att ta upp kampen och utmana regimen, en man med ett hat utan några gränser mot Rom. Med 40.000 soldater och 37 elefanter marscherar Hannibal hundratals mil för att kämpa mot fienden. Hannibal tar hål på myten om Roms oövervinnlighet och besegrar antikens stora nation, inte bara en utan tre gånger.

Originaltitel Hannibal
Alternativ titel Hannibal: Rome's Worst Nightmare
Regissör Edward Bazalgette
Manus Matthew Faulk, Mark Skeet
Genre 2000-tal, Action, Drama, Krig
Skådespelare Alexander Siddig, Shaun Dingwall, Ben Cross, Tristan Gemmill, Teodora Ivanova, Emilio Doorgasingh, Mido Hamada, Hristo Mitzkov, Valentin Ganev, Bashar Rahal, Rob Dixon, Hristo Mutafchiev, Vincent Riotta, Kenneth Cranham (röst)

Grillo
2013-04-22
Rätt så underhållande och intressant i och med att det var en dramatiserad dokumentär mer än något annat. Håller med Robkiller om det mesta förutom att jag faktiskt var positivt överraskad över produktionsvärdet, med tanke på att det är en tv-produktion. Striderna är ju inte direkt Gladiator, Braveheart eller Sagan om ringen, men för att vara gjorda för tv är de mycket välgjorda.
Tiptaka
2013-03-20
skönt att se en film som inte på något sätt är dramatiserad; Bara en handling som förs framåt. Inget vidare hantverk ska dock tilläggas.
Robkiller
2011-09-19
Hur historiskt korrekt denna är vet man väl inte riktigt, men den berättar i alla fall en trovärdig historia om hur nära det var att romarriket kunde ha fallit, redan innan det hade hunnit blivit stort. Det märks dock att produktionen är rätt lågbudget och skådespelarna inte direkt de bästa, men de duger för att berätta handlingen... de berättarröster som för handlingen framåt är bra, men de informationsrutor som dyker upp om de olika historiska händelserna/personerna känns lite malplacerade. Överlag en dokumentärfilm som nog kan sägas lyckas med det den försöker göra, berätta historien om Hannibal från Kartago.

2011-08-30
Usch. Alexander Siddig duger knappt i Deep Space 9. Här irrar han runt och ser urbota felplacerad ut. Vilket han också är.
XenoMorph
2011-07-27
Intressant historia, hyfsat historiskt korrekt, usla dialoger.
Zebulonm
2011-06-28
En riktigt bra och beskrivande film om en stor historisk händelse.....
Ghostface
2010-03-19
denna typ av filmer är jag vanligtvis svag för och denna film var förutom skådespeleriet många gånger inte dålig, dock måste man nog äga ett visst historieintresse. Är osäker om denna är en spelfilm eller en renodlad dokumentär
petson81
2008-08-20
Känns som om man har sätt det förut tyvärr, tycker den håller helt okej, hade den bara haft lite större budget så hade det kunnat blivit riktigt bra
ThomasW-dahl
2008-04-27
Brukar vara svag för historiska skildringar. Men denna var lite svag och seg.
Innit
2008-01-24
Tråkigt att det är en sådan lågbudget film, hade annars kunnat blivit bra, men historien är mycket bra iaf.