2.6

Hans Majestät får vänta

Sängkammarfars där centralfiguren är kammarjunkare Stjärna som sägs ha lika många flickor som skuldväxlar. Han trasslar till det för sig på nyårsnatten genom ha pantsatt sin uniform, gjort sig av med en fästmö och skaffat sig en ny. Till styckets många missförstånd bidrar inte minst kammarjunkarens betjänt Frans.

Originaltitel Hans Majestät får vänta
Regissör Gustaf Edgren
Manus Gustaf Edgren, Oscar Rydqvist
Genre 40-tal, Komedi
Skådespelare Sture Lagerwall, Åke Söderblom, Aino Taube, Hilding Gavle, Saga Sjöberg, Annalisa Ericson, Julia Cæsar, Magnus Kesster, Katie Rolfsen, Carl Hagman, Tord Bernheim, Olav Riégo, Carin Swensson

andmoreagain
2024-04-04
Kaviar, löjrom, hummer och värmlandskôrv!
Visse93
2022-03-12
En 40 talare som får en att skratta till. En film med många skådespelare som Sture Lagerwall, Åke Söderblom, Annalisa Ericson, Aino Taube, Julia Ceasar och många fler i denna film.
2022-02-15
Nja, såg denna någon när den gick på tv som matiné och den var inte så där jättebra..
Albion
2020-04-28
En film som erbjuder precis det man förväntar sig. Underhållande, charmig och rolig. Åke Söderblom var på höjdpunkten av sin karriär och till och med Sture Lagerwall får ihop grejerna fint. Jag trivdes gott i sällskapet med dessa klassiska skådespelare. Betyget blir en 3;a
Nalleman
2018-04-15
Fin film med klassiska skådespelare. Man kan inte annat än tycka om den.
Andravåningen
2017-03-30
Jag har inget att anmärka på de som fick vara med i bild -- de kan sina grejer och utför dem med gott humör. Däremot begriper jag inte att Annalisa inte fick förekomma mer i bild. Eller det gör jag väl egentligen, eftersom hon stal fokuset från Aino Taube och huvudintrigen, men ändå. Hon var minst sagt rasande tjusig vid den här tiden och hade en förmåga att gå rakt genom skärmen.
Jeroda
2012-08-13
Två utav mina favoritskådisar, Lagerwall och Söderblom, har en väldigt fin kemi i denna film. Aino Taube spelar däremot en enormt irriterande roll. Jag förstår inte hur karln kunde bli förtjust i henne...
2012-02-07
Det får bli en trea för jag är så svag för Sture Lagerwall. Samspelet mellan honom och Åke Söderblom är verkligen underhållande och det är så jag ser den här gamla komedin, som underhållning.
eandersson
2012-01-31
Ååh det här gillar vi. Stormys rakt igenom. Härliga karaktärer och fint skådespel. Jag har börjat upptäcka att jag har en svaghet för gamla svenska farser och komedier. Jag säger det som så många andra säger; Det var bättre förr! (Iallafall när det gäller svensk film)
2012-01-31
Lite seg och ointressant. Förväxling utan mening och en tjej som är snäll och löser problem? Nä, en svag tvåa från mig.