3.1

Hans vilda fru

Amerikansk boxare av irländskt ursprung återvänder till den gröna ön och blir kär i gladlynt flicka, men ryker ihop med lokala sedvänjor och den unga kvinnans envise bror.

Originaltitel The Quiet Man
Regissör John Ford
Manus Frank S Nugent, Maurice Walsh
Genre Drama, Romantik, Komedi, 50-tal
Skådespelare John Wayne, Mildred Natwick, Barry Fitzgerald, Francis Ford, Maureen O'Hara, Ward Bond, Victor McLaglen

KimEkberg
2019-10-07
riktigt sjuk film som för det mesta bjuder på buskis, men ibland släpper ut sakrala naturkrafter och bibliska övertoner. svår att placera, men det brister i uppriktigheten. På ett sätt uppskattar jag det pastorala motivet, men då är exempelvis Brigadoon en mer lyckad film som sätter ribban rätt.
2017-07-02
För det första, övergrepp är inte romantiskt. Filmen börjar annars ganska bra och det är en väldigt charmig irländsk miljö med underbara vyer. Men jag känner absolut ingenting för romansen och allt är bara förlegat, ointressant och manligt. Jag tänker lite på vad det är hos Jane Austens berättelser som så ofta funkar så bra trots att det är så förlegat, men när det är bra ligger fokus så mycket på känslorna och här ligger det mer på allt runtikring. Astrist. Svag tvåa nästan helt för att jag är svag för Irland.
Tonti
2017-05-29
Stiliga färger men annars är det ju minst sagt en nattstånden och rätt trist film som var en verklig besvikelse. Hoppades mycket på mysighetsfaktorn men det var lite för mycket märklig medeltida könsrollsprojicering för att det skulle funka. O'Hara är verkligen helt orimlig precis hela tiden.
Ful_fisk
2016-08-15
Gillade början riktigt mycket och blev hänförd av de fina landskapsbilderna och allt, men så småningom började jag känna "är detta allt?" när man insåg vad den simpla intrigen gick ut på. Hann alltså tröttna, och blev aldrig särskilt engagerad. Och så var Maureen O'Hara mest bara irriterande också, gnällig och grinig som Liv Ullman i Utvandrarna. Annars är det ju en småtrevlig tur till Irland, men som helhet är jag ganska tveksam. Det bästa ordet jag kan sammanfatta filmen med är "sådär".
Hypostas
2016-02-22
Visst känns filmen daterad på många sätt, men den är ändå charmig på det där fina gamla Technicolor-viset. Många vackra vyer från Irland bjuds vi på, och jag gillade faktiskt filmen mer än jag trodde att jag skulle göra.
haajen
2015-03-15
Horribel film med minst sagt daterad syn på könen och humorn är inte i min smak för fem öre. Den är dessutom plågsamt lång. Förstår att detta är en klassiker men nej, det är bara påklistrat och glättigt. Får en tvåa för det magnifika fotot, svårt att inte njuta av scenerierna.
2015-01-06
John Ford har regisserat en vacker film. Det finns också något väldigt vacker sett till historien, karaktärernas agerande och bilden av Irland. John Wayne är en lite träig men precis som i sina westernfilmer så lyckas John Wayne även i denna film vara tuff, modig, skicklig och kylig men alltid med ett enormt rättspatos och med hjärtat på rätta stället!. Filmens stora behållning är dock Maureen O'Hara som är väldigt bra. Jag måste också säga att jag gillar filmens humor.
TravisBickel
2013-11-14
Jag gillar delen när John Wayne visar fruntimmern vart skåpet ska stå!
emilstjernholm
2013-05-09
Visserligen vackert sceneri (nu vill jag åka på semester till Irland), men överlag slås jag av avsaknaden av dramatik. En mysig petitess, men inte mer.
fantomen
2011-11-12
legendarisk fight! eller epic! som kidsen säger