Happy End

Jonna, Peter, Katrine, Asger och Mårten står i det största vägskälet i livet. Jonna är 54 år och arbetar som körskolelärare. Jonnas son Peter ska gifta sig om två månader men en natt försöker han ta sitt liv. Katarina är en ung kvinna som tjänar extra genom att städa hemma hos folk, bland annat hos Jonna. Katarina lever i en otrygg tillvaro tillsammans med en obalanserad man, Asger. Asger är skyldig pengar och tvingas gömma sig från sina indrivare i hans och Katarinas lägenhet. Peter flyttar hem till Jonna för att han ska få lugn och ro. Där möter han Katarina och känslor uppstår. Jonna försöker få kontroll över både sin och Peters tillvaro. Samtidigt börjar hon ge körlektioner till en man som heter Mårten som förlorade körkortet när han körde bil berusad.

Originaltitel Happy End
Regissör Björn Runge
Manus Kim Fupz Aakeson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ann Petrén, Malin Buska, Gustaf Skarsgård, Johan Widerberg, Peter Andersson, Mariah Kanninen, David Dencik, Fredrik Gildea, Hanna Malmberg, Anna Azcarate, Mattias Nordkvist, Said William Legue

2021-07-21
Fy sjutton vilken tråkig och seg film!!!
Memmem
2016-10-09
Eländigt drama! Ännu en "modern" svensk långfilm à la Svenska Filminstitutet. Det vill säga grovhugget manus om två till fyra par, handlande om missbruk, självmord, otrohet och allmänt elände och garnerat med lite nakenhet. Rätt bra fotograferat dock, men det blir så platt med den typen av manus. Sällan spelas nu in svenska filmer baserade på litterär förlaga, alltså romaner, noveller eller biografier. Skådespelarna spelar tyvärr utan nyanser, och gör hela handlingen så tråkig. Betyg: 1½
KimEkberg
2015-11-27
najs foto
AlbinWesley
2015-05-31
Djupt fängslande, storartat drama. Den är väl förmodligen den svagaste delen i den så kallade befrielsetrilogin, men beckmörkret är ändå lika förkolnat och gripande som i de föregående filmerna.
mcj
2014-09-01
Kanske hade fått annat betyg om jag hört all dialog, maken till otydligt mumlande.... För övrigt väldigt bra skådespeleri för att vara svensk film, när jag hör vad dom säger låter det som om dom pratar, inte som om dom läser innantill.
Kulturgam
2014-07-06
Blä vad tung film
philipmarlowe
2013-03-05
Detta är filmkonst och -hantverk på hög nivå. Mycket trovärdigt gestaltat.
frpi
2013-02-01
Fy vilken tristess. Orkade inte igenom hela, inte ens halva.
larox
2013-01-27
bra skådespelarinsatser men en platt story, skulle kunna tillföras lite mera spets, alldeles för händelselös, sorgsen och slutar i intet
2012-11-21
Runge levererar igen. Inte fullt så lysande som "Om jag vänder mig om", men det räcker långt ändå. Och så en grym ensemble med en fantastisk Petrén i spetsen - mumma! (11/15)